Nog intensere filmervaring met drie schermen

  • Datum 22-04-2014
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Dit zou wel eens de volgende bioscooprevolutie kunnen zijn na 3D: Escape, een systeem waarbij film niet op één maar drie schermen wordt geprojecteerd. Het Belgische bedrijf Barco introduceerde deze nieuwe vorm van onderdompelbioscoop onlangs op de CinemaCon-conventie in Las Vegas. The Maze Runner van Wes Ball zal de eerste speelfilm zijn die is opgenomen volgens de technische specificaties van het nieuwe systeem.

De opzet van Escape is eenvoudig en lijkt een beetje op het Cinerama-principe, waarbij drie projectoren een extra breed, gebogen scherm bestrijken. Naast het centrale scherm worden aan weerszijden kleinere schermen geplaatst met extra speakers voor ‘immersive audio’. De kijker wordt zo als het ware omringd door beeld en geluid. ‘Het publiek wordt echt ondergedompeld in de film; je zit middenin de actie’, vertelt Todd Hoddick, vice president Global Entertainment van Barco. ‘Het mooie is ook dat je geen speciale bril of andere hulpstukken ervoor nodig hebt. Het is een natuurlijke beleving.’

Barco deed ervaring met Escape op in pretparken en musea. ‘Maar nu is de tijd rijp om deze techniek naar alle multiplexen van de wereld te brengen’, aldus Hoddick. ‘Met een kleine groep bioscoopexploitanten testen we nu een eerste versie uit. De innovatie is een werk in uitvoering en de testfase zal zeker nog geheel 2014 beslaan. Aangezien Nederland dichtbij onze thuisbasis ligt, zouden we ook graag samenwerken met Nederlandse bioscopen.’

Bioscoopexploitanten die in zijn voor een experiment moeten wel rekening houden met stevige kosten. Om een zaal geschikt te maken voor Escape zal er voor 100.000 tot 135.000 euro geïnvesteerd moeten worden. Voor het filmproductieproces zijn de aanpassingen minder ingrijpend. Op het centrale scherm wordt de film vertoond zoals dat nu ook al gebeurt. Voor de extra schermen moet additioneel beeldmateriaal worden geschoten. 20th Century Fox is de eerste filmstudio die een speelfilm produceert geschikt voor de nieuwe techniek: The Maze Runner van Wes Ball, die op 25 september in première gaat in Nederland.

Edo Dijksterhuis