No panic! Nucleaire top zal Movies that Matter niet storen
Bijna zestig wereldleiders inclusief Obama, non-stop F16s in de lucht, ruim 3000 journalisten en ontelbaar veel beveiligingspersoneel. Tijdens de Nuclear Security Summit in Den Haag gaat de stad op slot. Zeggen de media althans. Volgens Movies that Matter, dat gelijktijdig wordt gehouden in de Hofstad, valt het allemaal wel mee.
Vorig jaar al werd de organisatie benaderd over de op handen zijnde internationale top. ‘We hebben toen alles onderzocht’, vertelt Taco Ruighaver, directeur en hoofd programmering van het aan Amnesty International gelieerde filmfestival dat geheel gewijd is mensenrechten. ‘De stad blijft per openbaar vervoer gewoon goed bereikbaar. Er worden zelfs meer en langere treinen ingezet. Kijk, als je een festival zou organiseren bij het World Forum dan werkt dat niet. Maar het Spui is geen probleem. Er is een beetje een panieksfeertje gekweekt. Daarom hebben we ook op al onze publiciteitsuitingen "No panic!" gezet.’
En dat werkt. Sinds de voorverkoop startte op 7 maart ‘staat de telefoon roodgloeiend’. Allemaal filmliefhebbers die worden aangetrokken door het zeven dagen durende programma met een kleine 75 titels, waaronder twintig premières. Het festival wordt op donderdag 20 maart officieel geopend met La Jaula de Oro van Diego Quemada-Diez.
‘Die keuze is deels ingegeven door een soort regionale en stilistische spreiding — vorig jaar openden we met The Act of Killing, nu met een speelfilm uit Zuid-Amerika’, vertelt Ruighaver. ‘Deze film sluit ook bijzonder goed aan bij één van de hoofdthema’s van het festival, de gevolgen van de toenemende inkomensongelijkheid. Het is een ontzettend sterke film. Je kunt echt zien dat Quemada-Diez een leerling is van Ken Loach. La Jaula de Oro volgt vier jongetjes op hun gevaarlijke reis door Mexico op weg naar het rijke Amerika.’
Naast de openingsfilm tipt de directeur onder andere de onthullende documentaire Dirty Wars, de Israelische thriller The Attack, het Finse drama Heart of a Lion over een skinhead die verliefd wordt op een vrouw met een gekleurd kind, en L’image manquante, dat draait in de IDFA Selection. Drie filmmakers geven een masterclass. Mike Lerner, de maker van Pussy Riot — A Punk Prayer, vertelt over deze film en The Square, die hij produceerde. Danis Tanovic gaat in op het ontstaan van An Episode in the Life of an Iron Picker. En Rehad Desai toont beelden die hij uiteindelijk niet opnam in zijn Miners Shot Down.
Minstens zo belangrijk als de films is het uitgebreide debatprogramma, waarmee het festival de vinger aan de pols van de actualiteit houdt. De 19-jarige activiste Ala’a Basatneh, hoofdpersoon in #chicagogirl — The Social Network takes on a Dictator zal aanwezig zijn. Net als Inna Shevchenko, het Femen-kopstuk dat dagelijks Twittert over de situatie in Oekraïne. Maar ook de actualiteit van Den Haag zal niet vergeten worden. ‘We hebben een speciaal Atomic-programma, met vier films en debat’, vertelt Ruighaver. ‘En op dinsdagavond, aan het einde van de nucleaire top, hebben we een talkshow met experts en deelnemers die terugkijken en evalueren.’
Precies dat soort dingen lukken beter in Den Haag dan in Amsterdam, waar Movies that Matter plaatsvond voor de verhuizing naar Filmhuis Den Haag en Theater aan het Spui. ‘De culturele agenda in Amsterdam is gewoon te vol om op te vallen’, vindt Ruighaver. ‘Maar belangrijker is: in Den Haag is met al die ministeries, tribunalen en internationale organisaties erg veel expertise voorhanden. Het is ook makkelijker om politici te laten komen. En hoewel we inmiddels drie keer zo groot zijn dan toen we begonnen in Den Haag, is het festival nog steeds compact. "Het voelt aan als IDFA in de begintijd", zei iemand vorig jaar tegen me. Dat is een groot compliment.’
Edo Dijksterhuis