Nieuwe Tarantino op 70mm te zien in EYE

The Hateful Eight
Het nieuwe jaar begint goed, met op 7 januari de première van The Hateful Eight. Behalve in een digitale versie brengt Quentin Tarantino ook een 70mm-versie uit van zijn nieuwe film. Slechts weinig bioscopen hebben de benodigde apparatuur om het in onbruik formaat te tonen. EYE is de enige plek in de Benelux.
Speciaal voor de gelegenheid heeft EYE het scherm van zaal 1 aangepast en op maximale grootte gebracht. Ook is er een Ultra Panavision-lens aangeschaft. Die is nodig omdat Tarantino The Hateful Eight heeft gefilmd met een anamorfotische lens, die het beeld in de breedte of hoogte kan samendrukken. Alleen door een soortgelijke lens te gebruiken bij de projectie worden de juiste verhoudingen weer hersteld.
Het 70mm-formaat — twee keer zo breed als het gebruikelijke 35mm — is verre van gangbaar, zeker sinds de opmars van de digitale camera. De bekendste 70mm-releases zijn Ben Hur (1959), Lawrence of Arabia (1962) en 2001: A Space Odyssey (1968). De laatste film die groot werd uitgebracht in 70mm was Far and Away (1992). Paul Thomas Andersons The Master (2012) werd op veel bescheidener schaal vertoond op het grote formaat.
Tarantino heeft zijn 70mm-versie anders gemonteerd dan de digitale versie waardoor hij zes minuten langer is. Zijn belangrijkste reden om naar de ouderwetse techniek te grijpen is de superieure beeldkwaliteit. Die komt vooral tot uiting in shots van wijdse landschappen en daar wemelt het van in The Hateful Eight. De film speelt zich af in een besneeuwd Wyoming, vlak na de Amerikaanse burgeroorlog. Drie mannen en een vrouw zijn onderweg naar Red Rock maar stuitten in een herberg op vier andere mannen. Wie loopt ongeschonden weg?
Edo Dijksterhuis