Nieuwe instal­la­tie Steve McQueen op IFFR 2022

Sunshine State

Tijdens IFFR 2022 toont Steve McQueen zijn nieuwe installatie Sunshine State in de Kunsthal Rotterdam. De Oscar-winnaar maakte het werk in opdracht van het festival, dat plaatsvindt van 26 januari tot en met 6 februari 2022. Dat werd gisteren bekend gemaakt, samen met de eerste filmtitels van de 51ste editie.

Sunshine State is onderdeel van het kunstprogramma Art Directions, waarin het IFFR bezoekers uitnodigt genre overschrijdende werken te ervaren. McQueens vorige installatie dateert uit 2019. Toen maakte hij in opdracht van Tate Britain Year 3, een collectief portret van alle leerlingen van de eerste klas lagere school uit Londen. De presentatie van de foto’s was parallel te zien aan een groot retrospectief in Tate Modern.

Als onderdeel van Art Directions vinden in TENT en Theater Rotterdam ook twee performances plaats. Resetting Birds’ Memories van de Angolese kunstenaar Kiluanji Kia Henda is een muzikaal werk over het Kinaxixiplein in het centrum van Luanda, een symbool van het gewelddadige verleden van Angloa. De Taiwanese kunstenaars Su Hui-Yu en Cheng Hsien-Yu presenteren Revenge Scenes, dat voortvloeit uit Su’s korte film The Women’s Revenge, die op IFFR 2021 in première ging en de wraak van vrouwen op mannen als onderwerp had.

Naast de titels van kunstwerken maakte het IFFR gisteren ook de eerste filmtitels bekend. In het programma Scopitone draait de muziekfilm Italo Disco. The Sparkling Sound of the 80s en Invisible. Gay Women in Southern Music.

Van Cinema Regained, het programma voor gerestaureerde klassiekers en documentaires over filmcultuur en filmerfgoed, zijn inmiddels negen titels bevestigd. Daaronder bevindt zich de wereldpremière van Urf van de Indiase regisseur Geetika Narang Abbasi. Ook The Nine Lakh Stars van Loubna Régragui beleeft in Rotterdam zijn wereldpremière. De film gaat over de ethiek van filmrestauratie en het maakproces van het meesterwerk Duvidha uit 1973 van IFFR-legende Mani Kaul. Een andere festivalveteraan, de Hongaarse filmmaker Judit Elek, is aanwezig met een gerestaureerde versie van The Lady from Constantinople (1969).

Van het Harbour-programma zijn drie titels bekend. De Boliviaanse regisseur Kiro Russo presenteert zijn tweede film, El gran movimiento, over overleven in het keiharde La Paz. Hit the Road van de Iraanse filmmaker Panah Panahi toont een roadtrip van een familie. En Rachel Lang uit Frankrijk schetst in Mon Légionnaire een portret van soldaten in het vreemdelingenlegioen en hun vrouwen. Bruno Dumont keert terug naar het festival met France, een politieke satire op de media die draait in het Limelight-programma.