Nieuwe dis­tri­bu­teur richt zich exclu­sief op klas­siekers

À bout de souffle

Nederland is weer een filmdistributeur rijker. Odyssey Classics – de naam zegt het al – gaat grootschalige retrospectieven en thematische klassiekerprogramma’s verzorgen. Het nieuwe bedrijf komt voort uit het Amsterdamse filmtheater LAB111.

De eerste titels die de nieuwe distributeur aanbiedt zijn vijf films van Jean-Luc Godard: À bout de souffle, Une femme est une femme, Le mépris, Alphaville en Pierrot le fou. “We wilden al jaren een Godard-retrospectief doen, bijvoorbeeld ter ere zijn negentigste verjaardag”, vertelt Tom Ooms, die samen met Tobias de Jong en Daan de Wit de drijvende kracht is achter LAB111. “We zijn al jaren in gesprek met de Franse rechthebbenden, maar met de dood van Godard twee maanden geleden kwam alles in een stroomversnelling. Ik belde KINO in Rotterdam om te kijken of zij ook geïnteresseerd waren. Dat was zo en meer theaters sloten zich aan, totdat we opeens met z’n vijftienen waren. Zo zijn we eigenlijk de distributeursrol ingerold.”

Dat klinkt meer terloops dan het is. Sinds Ooms, De Jong en De Wit aan het roer kwamen bij LAB111 hebben ze de focus van het filmtheater steeds meer verlegd naar klassiekers. “Met tig bioscopen in een straal van een kilometer is het voor ons moeilijk premièrefilms te krijgen”, verklaart Ooms de strategie. “Collega’s verklaarden ons voor gek dat we klassiekers gingen programmeren. Die zeiden: als jongere kijkers die titels al willen zien, doen ze dat online. Maar corona heeft het tegendeel bewezen. Jongeren zijn nieuwsgierig naar oudere films, die ze met z’n allen in een zaal willen bekijken. Ze hebben ook liever dat iemand zorgvuldig de selectie maakt in plaats van de random presentatie op streamers.”

Klassiekers programmeren is hard werken, weten ze bij LAB111. “Tom is soms maanden bezig om de rechthebbende op te sporen”, vertelt De Jong. “En na veel lieve mails moet je ook nog een astronomisch bedrag betalen. De secundaire markt voor film is slecht geregeld. Veel producenten zijn klein, failliet of helemaal niet bezig met de theatrale markt.”

Vier jaar geleden begon er wat te kantelen. Ooms was op zoek naar de rechten van Alejandro Jodorowsky’s films The Holy Mountain en El Topo. “Ik vond ze maar de vraagprijs was veel te hoog. Na een jaar radiostilte volgde echter een mailtje met de mededeling dat de films waren gerestaureerd in 4K en de vraag of ik interesse had. Toen hebben we toegeslagen en de rechten gekocht.”

Na de dood van Godard werd de opgedane ervaring ingezet om het werk van de Nouvelle Vague-grootmeester binnen te halen. Dat wordt nog deze en volgende maand vertoond in LAB111 en de andere filmtheaters die meedoen aan het retrospectief Au Revoir Jean-Luc Godard. De films van Jodorowsky volgen begin volgend jaar. Welke klassiekers daarna komen weet het LAB111-drietal nog niet.

“We hebben wel een shortlist maar het aanbod zal niet altijd zo groot zijn als bij Godard”, denkt De Wit. “Maar we hopen een rol te spelen in het Nederlandse filmcircuit: dat er meer ruimte komt voor de context die klassiekers bieden en meer speciale programma’s.”