Nieuwe competitie en prijzen op IFFR
Het Internationaal Film Festival Rotterdam heeft er een tweede competitie bij. Naast de Hivos Tiger Awards Competition is er nu The Big Screen Award Competition. Van de tien films die strijden om de prijs, worden er twee gedistribueerd in de Benelux. Ook het prijzenaanbod op CineMart is uitgebreid met een extra onderscheiding.
Voor The Big Screen Award Competition maakt het festivalteam een voorselectie uit de hoofdsecties Spectrum en Bright Future. Het eindoordeel is aan een publieksjury. Distributeur Amstelfilm zorgt voor de handling na de prijsuitreiking, die zal plaatsvinden tijdens de IFFR Awards Night op vrijdag 1 februari. Tenminste vier bioscopen, waaronder EYE en Lantaren/Venster, hebben al toegezegd de winnaars te zullen tonen. ‘Maar we proberen nog meer theaters over de streep te trekken’, aldus festivaldirecteur Rutger Wolfson.
Behalve de publieksjury, die zal bestaan uit regelmatige festivalbezoekers, zal ook de driekoppige filmcritici-jury een winnaar kiezen uit de Big Screen Award Competition. Vroeger bestond de prijs van de Kring van Nederlandse Filmjournalisten (KNF) uit een ondertiteling, maar was de distributie van winnaars als Clip (2012), Winter Vacation (2011) en Norteado (2010) niet gegarandeerd. Dat is nu wel het geval.
‘Wij merken dat de films die wij in Rotterdam brengen en die enthousiast worden ontvangen door het publiek steeds minder vaak worden uitgebracht in de bioscoop. Dat geeft een beetje een scheef gevoel’, zegt Wolfson. ‘Via CineMart en het Hubert Bals Fonds ondersteunden al het maken van films en dit is een goede volgende stap. Dit is een instrument dat past bij het huidige klimaat. Opname in een competitielijstje maakt films al zichtbaarder; het winnen van een prijs natuurlijk nog meer. Opvallen binnen een festival is belangrijk voor het verder leven van een film.’
In het verleden heeft het IFFR al geprobeerd zelf films in de theaters te krijgen, maar dat ging volgens Wolfson ‘moeizaam’. Directe samenwerking met een distributeur en vertoners moet het makkelijker maken.
De nieuwe prijs is niet alleen interessant voor filmmakers die nog geen distributeur hebben en die niet in aanmerking komen voor de Hivos Tiger Awards omdat ze al meer dan twee films hebben gemaakt. Ook het festival zelf heeft er profijt bij. ‘Met zo’n prijs worden we interessanter als premièreplatform’, vindt Wolfson.
CineMart, de filmmarktplaats waar projecten worden gekoppeld aan producenten en investeerders, heeft er met de WorldView New Genres Fund Development Award een derde prijs bij. De 5000 euro grote prijs is een initiatief van de Commonwealth Broadcasting Association, die gericht is op het vergroten van kennis over ontwikkelingslanden via televisie en digitale media. De 35 projecten in CineMart 2013 maken ook kans op de Eurimages Co-Production Development Award (30.000 euro voor een Europese co-productie) en de ARTE France Cinema Award (7.000 euro). De winnaars worden bekend gemaakt op 30 januari, de laatste dag van de CineMart.
De laatste verandering op prijzengebied betreft de FIPRESCI Award. Deze prijs, die wordt toegekend door een jury van vijf internationale filmjournalisten, ging voorheen naar een deelnemer aan de Hivos Tiger Awards Competition. Maar vanaf deze editie wordt het net breder geworpen en wordt gekozen uit de hoofdsectie Bright Future. Eén beperking is er wel: alleen wereldpremières komen in aanmerking.
Edo Dijksterhuis