Nieuw protocol vergemakkelijkt filmen in A’dam

  • Datum 23-01-2013
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Fijn decor, die Amsterdamse grachten en straatjes. Genoeg faciliteiten voorhanden ook. En professionele krachten. Maar tot deze week kon filmen in Amsterdam een productionele hel zijn door een wirwar aan regels en bureaucratische rompslomp. Daar moet het nieuwe filmprotocol, dat drie dagen geleden inging, een einde aan maken.

‘We hebben het proces voor filmaanvragen vereenvoudigd en toegankelijker gemaakt’, stelt Simon Brester, filmcommissioner van Amsterdam, die het aantal opnames in de hoofdstad schat tussen de 400 en 600 per jaar. ‘De belangrijkste ingreep is dat we de regelgeving voor alle stadsdelen gelijk hebben getrokken. We preluderen daarmee op het verdwijnen van de stadsdelen. Nu is er een centraal aanspreekpunt.’

Zes jaar geleden werd al een filmprotocol in het leven geroepen, maar dat werd uitgevoerd door de afzonderlijke stadsdelen. Die vulden het in naar eigen inzicht. Sommigen hadden een compleet opgetuigd filmbeleid, anderen handelden meer ad hoc. Dat kon tot rare verschillen leiden, waar vooral opnamen die in meerdere stadsdelen plaatsvonden last hadden. In de ene straat mocht je dan bijvoorbeeld tot elf uur ’s avonds doorwerken, terwijl je in de volgende al een uur eerder moest stoppen.

Filmmakers kunnen vanaf nu een enkel formulier invullen. Als er vergunningen nodig zijn — als er bijvoorbeeld straten moeten worden afgezet, er op het water wordt gefilmd of vanuit de lucht — dan zorgt Brester voor de contacten met de juiste instanties. ‘Het is een professionaliseringsslag’, erkent de filmcommissioner, die een verleden heeft als locatiescout. ‘Vooral voor buitenlandse crews is het belangrijk om te weten dat de uitvoer van beleid niet persoonsafhankelijk is maar uniform.’

De nieuwe werkwijze levert tijdswinst op, is de verwachting. Het doel is om de doorloopsnelheid vijf keer zo groot te maken. Brester: ‘Vroeger kon het twee tot drie weken duren voordat een aanvraag in behandeling werd genomen. Nu staat er voor een kleine productie een maximale termijn van twee dagen.’

De meeste opnamen worden gemaakt in het stadscentrum; Amsterdam Zuid is een goede tweede. ‘Er lopen vooral veel documentaireploegen door de stad, die twee dagen draaien met een crew van twee à drie man’, weet Brester. ‘Daar merk je eigenlijk heel weinig van. Maar omdat we nu goed kunnen zien wie waar en wanneer wil filmen, kunnen we de opnamenactiviteiten spreiden. We kunnen suggesties doen voor vergelijkbare locaties in bijvoorbeeld Noord of West. Op die manier kunnen we de druk voor bewoners en bedrijven acceptabel houden.’

Hoofddoel is natuurlijk dat Amsterdam nog aantrekkelijker wordt als filmlocatie, ook voor buitenlandse producties. Van de 2000 tot 2500 draaidagen die nu in de hoofdstad gemaakt worden, komt ongeveer dertig procent voor rekening van buitenlanders. Brester: ‘De Duitse omroep ZDF draaide voorheen weinig in de stad, maar komt nu terug. En de BBC heeft voortdurend crews hier rondlopen, vooral voor kleinere programma’s. We hopen dat als er een tax shelter-regeling komt, we ook grotere producties, zoals in het verleden Ocean’s Twelve, kunnen trekken.’

Edo Dijksterhuis