Nieuw festival voor urban film in Amsterdam
Over twee weken gaat op het Amsterdamse Westergasterrein de eerste editie van het Da Bounce Urban Film Festival van start. Het programma telt 22 films van makers met Afro-Amerikaanse, Afro-Caraïbische of Afro-Europese roots die niet of nog niet in de Nederlandse bioscoop draaien. De openingsfilm is Blackbird van Patrik-Ian Polk.
Al sinds 2000 brengt organisator Maybuse onderbelichte urban films onder de aandacht met Da Bounce Movie Night, dat vier keer per jaar gehouden wordt in Amsterdam en Rotterdam. Per avond komen daar achthonderd tot duizend bezoekers op af. ‘Je ziet dat ondanks de huidige downloadcultuur er behoefte is aan dit soort filmvertoningen’, stelt Reguillo Wijngaarde van Maybuse.
De films waar Da Bounce zich op richt doen het vaak goed in Groot-Brittannië, de VS, Frankrijk en Duitsland, maar halen in Nederland vaak niet de bioscoop. Wijngaarde: ‘De distributierechten worden soms wel gekocht maar Nederlandse distributeurs denken dat er geen markt voor is of dat ze de doelgroep niet kunnen bereiken. En dat terwijl een filmmaker als Tyler Perry, die vier films per jaar uitbrengt, in Amerika inmiddels succesvoller is dan James Cameron.’
De eerste editie van het Da Bounce Urban Film Festival, met een verwacht bezoekersaantal van 5000 tot 5500, opent op 15 augustus met Blackbird (2014). Deze vijfde speelfilm van Patrik-Ian Polk, die gebaseerd is op een roman van Larry Duplechan, gaat over een jonge zanger in een Baptistische gemeenschap die worstelt met zijn seksuele identiteit. Het festivalprogramma omvat behalve films ook debatten, q&a’s, paneldiscussies, muziekoptredens en workshops voor jong talent.
Bij wijze van preview wordt de dag voor opening Half of a Yellow Sun vertoond in Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Den Haag. De verfilming van Chimamanda Ngozi Adichie’s bekroonde roman over Nigeria tijdens de Biafra-oorlog (1967-1970) heeft Chiwetel Ejiofor (12 Years a Slave) in een van de hoofdrollen. Half of a Yellow Sun won de hoofdprijs op het Zanzibar International Film Festival.
Wijngaarde merkt The Retrieval op als een van de opmerkelijke titels in het festival. ‘De film speelt zich af net na de afschaffing van de slavernij. Slaven werden toen ingezet om andere voormalige slaven terug te halen. Het is een indrukwekkend verhaal, maar wat ook bijzonder is is dat de hele film is geschoten op een set die tussen twee snelwegen ligt.’
Van de documentaires verdienen Free Angela and All Political Prisoners en Our Vinyl Weighs a Ton speciale aandacht. De eerste gaat over mensenrechtenactiviste Angela Davis, die in 1970 werd beschuldigd van de ontvoering van en moord op rechter Harold Haley en daardoor op de 10 Most Wanted List van de FBI belandde. De tweede portretteert het onafhankelijke platenlabel Stones Throw Records uit LA, dat sinds 1996 als een belangrijke speler in de East Coast hiphop geldt. De film bevat interviews met grootheden als Kanye West, Snoop Dogg, Mike D en Tylor the Creator.
Edo Dijksterhuis