Neuzen dezelfde kant op

  • Datum 09-09-2010
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Het verhaal over de digitalisering van de Nederlandse filmzalen nadert zijn ontknoping. Vorig jaar werd door de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten een voorzet gegeven voor een snelle en volledige digitalisering van alle bioscopen en filmtheaters. Dit is door een projectgroep bij EYE verder uitgewerkt. Alle neuzen van vertoners, distributeurs en overheid staan dezelfde kant op. Er is overlegd met banken, grote Amerikaanse studio’s en mogelijke leveranciers van apparatuur, en nu ligt er een businessplan dat fungeert als routekaart naar volledige digitalisering eind 2012.
Het struikelblok bij de digitalisering is — kort samengevat — dat de vertoners voor grote investeringen staan, terwijl de distributeurs de voordelen opstrijken omdat er geen 35mm kopieën meer nodig zijn. Het huidige plan borduurt voort op een oplossing die is bedacht door de Amerikaanse studio’s. Het komt erop neer dat distributeurs voor iedere digitale premièrekopie een extra bedrag (de Virtual Print Fee of VPF) in een pot storten waaruit de aanschaf van digitale projectoren voor een groot deel wordt gefinancierd.
Nieuw aan het Nederlandse plan is dat de constructie toegankelijk wordt voor kleine vertoners en voor onafhankelijke distributeurs, en dat de overheid meedoet. In totaal zal ruim 38 miljoen euro nodig zijn. Ruim 60 procent daarvan wordt gedekt door de VPF. Zodra de definitieve beschikking van het ministerie binnen is — projectcoördinator Eveline Ferwerda verwacht geen problemen — wordt de BV CinemaDigitaal.nl opgericht die de verdere uitvoering gaat coördineren. In de eerste helft van 2011 hoopt men de eerste projectoren te plaatsen, eind 2012 moet Nederland geheel digitaal zijn.
Een kleine steekproef onder de filmtheaters leert dat die overwegend enthousiast zijn. Volgens Ferwerda gaat het plan uit van 530 te digitaliseren doeken. Daarvan zijn er nu al 430 binnenboord en de teller loopt. Ook van de distributeurs heeft het grootste deel de intentieverklaring al getekend.
Anne van der Pol van distributeur Cinéart is positief, maar wil het plan nog even goed bekijken. Volgens haar is bij een release met slechts enkele kopieën het financiële voordeel van digitale uitbreng lang niet altijd zo groot als wordt gedacht. Een punt dat door anderen wordt aangestipt is de catalogus van oude titels. Of die nu ook allemaal gedigitaliseerd gaan worden is de vraag. Vertoners die af en toe een wat oudere film draaien doen er goed aan de 35mm projectoren nog niet weg te gooien.
Raymond Walravens van Rialto vindt het een prachtig plan en is blij met de deelname van de overheid, iets waar hij nog samen met Henk Camping van ’t Hoogt voor heeft gelobbyd. Alex de Ronde, directeur van het Amsterdamse Ketelhuis, signaleert een ‘grensverleggende solidariteit’. Eveline Ferwerda merkt op dat de VPF-constructie slechts tijdelijk is om de overstap naar digitaal mogelijk te maken. Daarna moet iedereen het zelf doen.

Leo Bankersen