Short­cutz Am­ster­dam haalt Netflix binnen als sponsor

Shortcutz Amsterdam heeft Netflix binnengehaald als nieuwe sponsor. Tijdens de Shortcutz Amsterdam Annual Awards neemt het streamingplatform een nieuwe prijs voor scenarioschrijvers voor zijn rekening. Ook is er de mogelijkheid dat Shortcutz-films worden vertoond via Netflix.

De sponsorovereenkomst werd vorige week getekend en geldt tot 2024. Volgens de organisatie van Shortcutz Amsterdam kan de stichting met deze steun nog beter Nederlands filmtalent internationaal onder de aandacht brengen. In een persbericht wordt expliciet gesteld dat Netflix geen enkele invloed zal hebben op de selectie van het Shortcutz-programma.

Dankzij de nieuwe sponsorovereenkomst wordt op 22 januari 2023 een nieuwe prijs uitgereikt tijdens de 10de editie van de Shortcutz Amsterdam Annual Awards. De winnaar van de Mr Zee for Best Screenplay krijgt een cheque van €2000 overhandigd.

Shortcutz Amsterdam is in 2012 opgericht als platform voor opkomend filmtalent. Iedere week worden tijdens gratis toegankelijke voorstellingen twee korte films gepresenteerd en zijn er discussies met min of meer bekende filmprofessionals. In januari vindt de jaarlijkse competitie plaats. Shortcutz is gelieerd aan ruim vijftig evenementen, waaronder internationale filmfestivals.