Netflix-baas: ‘bioscopen helpen film om zeep’
Bioscopen houden innovatie tegen door vast te houden aan stringente release windows. Daarmee vormen ze een gevaar voor de filmindustrie en helpen ze die misschien zelfs om zeep. Dat is wat Ted Sarandos, chief content officer van Netflix, afgelopen weekend zei in zijn keynote speech tijdens het Film Independent Forum.
De strijd over het wel of niet loslaten van gescheiden release windows voor bioscoop en Video On Demand woedt al langer. Tegenstanders van het verkorten van de periode dat films exclusief te zien zijn in de bioscoop, hameren op het ‘kannibaliseer’-argument: als films steeds sneller via VOD te zien zijn, levert dat lege bioscopen op. Voorstanders van liberalisering van de release windows, zoals bijvoorbeeld Eurocommissaris Nelie Kroes, beargumenteren dat een veelheid aan distributiekanalen filmconsumptie in zowel bioscoop als thuissituatie vergroot.
Het laat zich raden in welk kamp de bioscoopbranche zich bevindt. En dat kwam ze dus op het verwijt van Sarandos te staan dat ze de ontwikkeling van de filmindustrie traineren (zijn complete speech is te zien op YouTube). De filmstudio’s valt volgens hem niets te verwijten, ‘zij zijn altijd innovatiegericht en nu dus ook’. Hij denkt niet dat filmtheaters zullen lijden onder gelijktijdige uitbreng in bioscoop en VOD aangezien ‘het publiek altijd naar de bioscoop zal blijven gaan vanwege de ervaring’. En met betrekking tot documentaires gelooft hij zelfs dat ‘VOD het best mogelijke distributiekanaal is’.
Sarandos zal zijn strijd tegen de release windows — in de Verenigde Staten doorgaans negentig dagen — niet snel staken. Maar hij is zich ook bewust van de hardnekkigheid van de tegenstand. Daarom gaat Netflix, nu al producent van succesvolle tv-series als House of Cards en Lilyhammer, zelf speelfilms maken. Wanneer we de eerste titels kunnen verwachten zij de Netflix-baas niet.
De discussie over release windows beïnvloedt filmtheaters wereldwijd en Netflix is sinds vorige maand ook actief in Nederland. Toch onthoudt Ron Sterk, directeur van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten, zich van commentaar. ‘Als eenvoudige branchedirecteur van een Mickey Mouse-landje heb ik er niets over te zeggen. Het getuigt van grootheidswaanzin te denken dat Nederlandse bioscopen en distributeurs hier invloed op kunnen uitoefenen.’
Edo Dijksterhuis