Net opgericht Big Bang Agency wil naast makers staan
Big Bang Agency, met vlnr Daniel Koefoed, Keke Baas en Martin Koolhoven
Big Bang Agency is een nieuw bureau dat zich richt op talentmanagement voor acteurs, regisseurs, scenaristen en presentatoren uit de film-, theater- en entertainmentindustrie. Oprichter Keke Baas heeft in regisseur Martin Koolhoven en producent Daniel Koefoed twee strategische partners die het klappen van de zweep kennen.
‘Meer macht aan de makers!’, is de strijdvaardige slogan die als een rode draad door het VPRO-programma De kijk van Koolhoven liep. “Martin [Koolhoven] wil de filmindustrie opschudden en kwam bij mij om te kijken hoe we daar concreet vorm aan konden geven”, vertelt Keke Baas. “Samen met Daniel Koefoed, die zelf al 25 jaar een agentschap runt en actief is als producent, hebben we gebrainstormd. En daar kwam Big Bang Agency uit.”
Baas werkte hiervoor bij Features Creative Management. “Ik zag veel getalenteerde jonge mensen voorbij komen. Maar mijn werkgever vond ze te jong voor een agentschap. Wij willen juist gaan voor die rauwe verhalen, vol energie, die nog niet getemd zijn. Want die makers verdienen iemand die met ze meedenkt en naast ze gaat staan. Big Bang Agency wil een agentschap zijn dat meer doet dan contracten uitonderhandelen.”
Terwijl Baas de dagelijkse leiding op zich neemt, zal Koefoed zich bezig houden met de productionele kant van projecten en Koolhoven optreden als mentor van jong talent. De eerste potentiële klanten zijn al binnen. Baas maakt morgen alle namen bekend, maar wil er nu al twee delen die Big Bang Agency graag wil tekenen. Het gaat om Loïs Dols de Jong, de actrice (onder andere De ontdekking van de hemel) die vorig jaar de televisiefilm NL-Alert maakte, en Annelouise van Naerssen, de scenarioschrijver die verantwoordelijk is voor veel van Johan Nijenhuis’ Verliefd-films, die volgens Baas nu een aantal ideeën in een heel andere richting wil ontwikkelen.
Big Bang Agency wil het Nederlandse filmlandschap verrijken, stelt Baas. “We hebben in dit land eigenlijk maar twee smaken: commercieel en arthouse. Wij zijn geïnteresseerd in het grijze gebied daartussenin. En we geloven dat er behoefte is aan crossoverproducties. Door ons als agentschap actief te bemoeien met het ontwikkelen van projecten, kunnen we het filmlandschap dat nu bepaald wordt door producenten en distributeurs, een draai geven.”