Negen films aan Coolsingel bij nacht

  • Datum 14-01-2015
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Impressie van vorige editie Eerbetoon aan een Avenue

Wie de komende weken tussen zonsondergang en -opgang door Rotterdam zwerft, kan rekenen op een filmische verrassing. Op en rond de Coolsingel — in een container naast Donner, op de gevel van het WTC — worden negen korte films vertoond van beeldend kunstenaars. Eerbetoon aan een Avenue verandert een ietwat versleten verkeersader in een actuele filmboulevard.

Tegenover de waterpartij op het Hofplein draait Fountain van Emma van der Put, een extreem ingezoomde, vervreemdende registratie van een fontein bij Paleis het Loo. Yael Bartana’s monstertrucks, die in King of the Hill grommend de zandheuvels bedwingen, spiegelen het verkeer dat voorbij het Hilton hotel raast. Bij de poppenkast, vlakbij metrostation Beurs, is Letters to the Blind van Javier Tellez te zien: blinden die een reusachtige olifant aftasten. Jorg Leth’s stilleven van Andy Warhol Eating a Hamburger wordt omringd door drie filialen van Mc Donalds. En No Man is an Island van Jesper Just — op een verlaten plein in Kopenhagen voert een man van middelbare leeftijd een ballet op terwijl een jongeman op een bankje zit te huilen — wordt geprojecteerd op een container naast boekhandel Donner.

Eerbetoon aan een Avenue
gaat komende vrijdag van start en duurt tot en met 8 februari. Voor de tweede keer wordt het centrum van Rotterdam verrijkt met films van internationaal vooraanstaande beeldend kunstenaars. De organisatie is in handen van Sculpture International Rotterdam.

Sculpture International Rotterdam bestaat al ruim vijftig jaar en heeft de Maasstad verrijkt met beelden van onder andere Zadkine (De verwoeste stad, of zoals Rotterdammers zeggen: Jan zonder hart) en recenter Paul McCarthy (Santa Claus, voor Rotterdammers: Kabouter Buttplug). Sinds een paar jaar ontwikkelt de organisatie ook tijdelijke projecten en is het repertoire uitgebreid met performance, geluidskunst en film. De centraal gelegen Coolsingel is het brandpunt van alle activiteiten. ‘We onderzoeken de potentie en eigenheid van de Coolsingel, een versleten maar fascinerende boulevard die het bestuurlijke, commerciële en economische hart van de stad vormt’, stelt Dees Linders, directeur van Sculpture International Rotterdam. ‘Met Eerbetoon aan een Avenue tonen we een fictief model voor de Coolsingel als filmboulevard en als monument.’

Linders zegt bijna verslaafd te zijn aan het zoeken naar en regelen van geschikte locaties om de films te vertonen. ‘Gebouwen verschuiven van eigenaar naar eigenaar alsof het Monopoly is — dat is best lastig. We proberen het schier onmogelijke te doen met een klein budget. De projectie van No Man is an Island vindt plaats op de drukste plek van de stad, de Koopgoot, nota bene met een projector vanuit de tegenover gelegen Bijenkorf.’

Hoewel er geen formele connectie is met het International Film Festival Rotterdam wordt er wel samengewerkt met het festival. Linders: ‘Het is niet voor niets dat we Eerbetoon aan een Avenue tijdens het IFFR organiseren: er is dan veel publiek op de been en wij bieden een interessante stadsboulevard om de hoek van het festival. Op 26 januari (20:00 Lantaren/Venster) organiseren we samen de wereldpremière van de korte documentaire die Marieke van der Lippe heeft gemaakt over een van onze kunstwerken op de Coolsingel, It is Never Too Late to Say Sorry van het Deense duo Elmgreen en Dragset.’

Linders denkt dat in drie weken tijd zo’n dertigduizend mensen de films zullen zien. De reacties vorig jaar waren overwegend positief. ‘Op social media werd geopperd de Coolsingel nog maar even zo te laten en blijvend films te vertonen. Er waren mensen die zeiden nog nooit zo lang op de Coolsingel te hebben gelopen. Maar er waren ook andere reacties. De nachtelijke bezoekers van de McDonalds waren geschokt door de slapstick van Erik van Lieshout. En helaas werden twee plekken ontruimd vanwege faillissement, waardoor uiteindelijk vier films in het Hilton belandden.’

Edo Dijksterhuis