Nederlandse films naar San Sebastian, Austin, Toronto, Oostende
Laat het munitie zijn voor de discussie over de Nederlandse film als succesvol exportproduct. Afgelopen week werden weer drie producties geselecteerd voor toonaangevende festivals. Wolf van regisseur Jim Taihuttu is eind september te zien op het filmfestival van San Sebastian. Borgman en De Wederopstanding van een Klootzak worden in oktober vertoond in Austin. Borgman is tevens geselecteerd voor Toronto en Oostende.
Wolf is de opvolger van Rabat uit 2011, het regiedebuut van Taihuttu en Victor Ponten die samen de productiemaatschappij Habbekrats vormen. Die roadmovie over een stel vrienden die met een oud barrel naar Marokko rijden, werd bijzonder goed ontvangen en leverde Nasrdin Dchar een Gouden Kalf op als beste acteur. Dchar speelt ook een van de hoofdrollen in Wolf, een rauw, in zwart-wit gedraaid misdaadthriller over Noord-Afrikaanse jongens die zich staande proberen te houden in een maatschappij die hen niet lust.
Het filmfestival van San Sebastian wordt gehouden sinds 1953 en is een door de Féderation International des Associations de Producteurs de Films erkend A-categorie festival. Daar hoort een goed gevulde rode loper bij. In het verleden bezochten onder andere Fellini, Hitchcock, Altman, Truffaut en Spielberg het festival. De hoofdprijzen op dit Spaanse evenement zijn de Gouden en Zilveren Schelp.
Borgman is eind september te zien op het Fantastic Fest in Austin, Texas. Voor Borgman betekent dit een voortzetting van de zegetocht. Niet alleen wist Alex van Warmerdam met zijn thriller door te dringen tot de competitie van Cannes — het hoogste festivalpodium ter wereld waar sinds 1975 geen Nederlandse film meer te zien was. Ook kon hij deze maand weer een beeldje aan zijn prijzenkast toevoegen. Op het European Film Festival in het Servische Palic won hij de Golden Tower Award voor beste film. Gisteren werd bovendien bekend dat Borgman is geselecteerd voor de 37ste editie van het Toronto Film Festival, dat gezien wordt als het grootste ter wereld na Cannes. En het festival van Oostende heeft Van Warmerdams film tot openingsfilm gekozen.
De Wederopstanding van een Klootzak ontwikkelt zich iets langzamer als festivalfavoriet. Het regiedebuut van Guido van Driel was de officiële openingsfilm van het International Film Festival Rotterdam. Deze week is de film nog te zien op het Fantasia International Film Festival in het Canadese Montreal. En in oktober draait hij tijdens de twintigste editie van het filmfestival van Austin, een evenement dat zich richt op de kleinere auteursfilm en dat qua status tegen Sundance en Tribeca aanschrukt.
Edo Dijksterhuis