Nederlands debuut Die Welt draait in MoMA in New York
In het Museum of Modern Art in New York, een van de grootste en belangrijkste musea ter wereld, draait donderdagavond Die Welt. De debuutfilm van Alex Pitstra werd geselecteerd voor het New Directors/New Films-festival, dé internationale etalage voor vers filmtalent. Nu nog een reguliere release in de Nederlandse bioscoop.
Vlak voordat hij naar het festival in Berlijn vertrok hoorde Alex Pitstra dat zijn film geselecteerd was voor het New Yorkse filmfestival. Vanavond beleeft Die Welt zijn Noord-Amerikaanse première in de Film Society of Lincoln Center. ‘Het is heel spannend en ergens ook een beetje intimiderend’, laat Pitstra telefonisch weten vanuit New York. ‘Maar het is vooral een eer. Dit is erkenning voor wat we doen.’
New Directors/New Films beleeft dit jaar alweer zijn 42ste editie. Het festival werd in 1969 opgericht als springplank voor beginnende filmmakers en ontdekplek voor cinefielen met een hang naar experiment. Dit is de plek waar veel Grote Namen — Pedro Almodóvar, Richard Linklater, Atom Egoyan, Wim Wenders, Wong Kai Wai — de eerste stappen in hun carrière zetten. Ook vroege films van Esther Rots, Sander Burger en Sacha Polak waren hier te zien.
De persreacties op Pitstra’s debuut zijn positief. Slant Magazine geeft Die Welt drie uit vier sterren en vindt dat de film ‘manages to blend fiction and nonfiction with a seamless grace’. Hij ‘crackles with energy’, stelt Time Out. Kwalificaties waar Pitstra blij mee kan zijn. ‘Bij eerdere vertoningen was er vooral veel aandacht voor het verhaal achter de film. Hier is echt waardering voor de film zelf, voor onze cinematografische strategie.’
Die Welt, over de jonge dvd-verkoper Abdallah die voor de keuze staat in zijn vaderland te blijven of Tunesië te verlaten, ging in november 2012 in wereldpremière tijdens het Doha Tribeca Film Festival. Variety Arabia was laaiend enthousiast, riep het debuut uit tot ‘meest interessante film in de competitie’. Een prijs werd niet gewonnen — ‘het is niet per se een beleefde film, er wordt veel in gescholden en er zitten dubbele bodems in’, verklaart de regisseur — maar de aandacht van andere festivals was getrokken. De Europese première volgde in Rotterdam en daarna reisde de film door naar een klein filmfestival van Tunis. Voor juni heeft Pitstra nog onder andere München en Brussel op de agenda staan.
‘O ja, en op 2 mei speelt de film in Filmhuis Lumen in Delft’, haast Pitstra zich te zeggen. Voorlopig is dat de enige mogelijkheid om Die Welt in Nederland te zien, hoewel de regisseur probeert ‘één-op-één deals te sluiten met filmhuizen om de film te vertonen’. Een distributeur heeft hij nog niet. ‘Verschillende partijen zijn geïnteresseerd, maar er is nog niets toegezegd.’
Pitstra denkt dat de geringe aandacht in Nederland — ‘in Rotterdam werd Die Welt ook vooral besproken in de slipstream van de andere Nederlandse films die er draaiden’ — te maken heeft met de onconventionele wijze waarop de film gemaakt is. Het geld voor de productie haalden Alex Pitstra Media en co-producent Schaftkip Films voor een deel uit crowdfunding, maar ze stopten er ook eigen geld in en slechts een klein deel subsidie. ‘We hebben de film eigenlijk om het systeem heen gemaakt’, constateert hij. ‘Dat verklaart misschien waarom we niet zo geïntegreerd zijn in de industrie.’
Edo Dijksterhuis