Nederlands bedrijf levert virtual reality bioscopen China

Virtual Reality is hard bezig aan een opmars als de nieuwe evolutionaire stap in cinema. Het Amsterdamse bedrijf &Samhoud Media is een van de pioniers. Hun VR-bioscoop was de eerste ter wereld. Nu gaan ze honderd van dat soort bioscopen leveren aan een elektronicagigant in China. Verdere internationalisering ligt in het verschiet.
De bioscopen, waarbinnen ruimte is voor zo’n vijftig bezoekers, worden geopend in vestigingen van de Gome Group. Die exploiteert 2200 winkels in China en wil op honderd locaties bezoekers laten proeven aan virtual reality, in de hoop dat ze een bril aanschaffen voor gebruik thuis. De eerste vijf bioscopen worden nog dit jaar geopend.
De megadeal voor het nog jonge mediabedrijf werd in beweging gezet door een wat mysterieus mailtje. "We kregen een mailtje van een profiel met de naam dragonfly", vertelt &Samhoud-oprichter en –directeur Jip Samhoud. "In die mail stond ook de Chinese ambassade genoemd. Na een afspraak daar bleek het allemaal vrij serieus te zijn. Bin Gu, de eigenaar van Yuecheng Media, had onze VR Cinema bezocht en was onwijs enthousiast. Een week later zaten we in het vliegtuig naar Boston voor de eerste onderhandelingen."
&Samhoud Media zet niet alleen de bioscopen op maar verzorgt ook de content. "Wij hebben dankzij onze ervaringen in Amsterdam een groot netwerk van filmmakers", vertelt Samhoud. "We weten ook waar bezoekers goed op reageren. Wij hebben de eerste Europese VR-film In Your Face gemaakt, naar een script van Ronald Giphart en met Hadewych Minis in de hoofdrol. In samenwerking met Het Nationale Ballet hebben we Night Fall gemaakt. En er staan weer een paar nieuwe projecten op stapel."
China is met z’n ruim 1 miljard inwoners en technologie-minnende president een potentiële groeimarkt van de hoogste orde. &Samhoud Media hoopt hier dan ook flink te kunnen groeien. Maar er wordt ook breder gekeken. Samhoud: "Het is inderdaad het doel om dit distributiemodel ook naar andere landen uit te rollen. We zijn met een aantal partijen in gesprek, onder andere in Rusland en India."
Terwijl VR voor de meeste filmliefhebbers iets is dat ze tegenkomen op DocLab van IDFA of bij een kunstproject in een galerie, gelooft Samhoud in het medium als cinema van de toekomst. "Wij willen met dit medium de massa inspireren", verwoordt hij de ambities. "We hopen met dit distributiemodel jonge filmmakers te stimuleren om films van hoge kwaliteit te maken. We verwachten in de nabije toekomst veel van social VR. Dat is een vorm van Virtual Reality waarbij je kunt interacteren in elkaars virtuele werelden. Dan heb je echt het gevoel dat je met iemand anders in de ruimte bent terwijl dat fysiek niet het geval is. Dat biedt ontzettend veel nieuwe mogelijkheden."
Edo Dijksterhuis