Nationale Filmdagen: voor €5 naar de film
Na jarenlang te hebben samengewerkt met onder andere Etos, AH en C1000 — de twee-voor-één-kaartjes! — organiseert de filmbranche dit najaar geheel op eigen kracht een promotiecampagne. Het heet De Nationale Filmdagen en vindt plaats tussen 18 en 24 september. In die periode kost bioscoopbezoek in heel Nederland maar vijf euro.
De Nationale Filmdagen zijn geïnspireerd op La Fête du Cinéma in Frankrijk, dat in 1985 werd gelanceerd door de Fédération Nationale des Cinémas Français en het Franse Ministerie van Cultuur. Bioscoopbezoekers kunnen voor een zeer gering bedrag (1 franc in de vroegste jaren, nu €3,50) naar een beperkt aantal titels. La Fête du Cinéma is bijzonder populair en trekt jaarlijks gemiddeld zo’n drie miljoen kijkers.
De kaartjesprijs ligt in Nederland iets hoger dan in Frankrijk. Maar de organiserende Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten en Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs komen wel met een veel breder aanbod: alle films die draaien namelijk. Bovendien worden er tijdens de actieweek landelijk verschillende speciale (voor)premières gehouden. In het persbericht stellen NVB en NVF dat ze ‘het publiek [willen] laten zien dat film zich nergens zo laat ervaren als op het grote witte doek’.
Dit in bedekte termen gehulde offensief tegen VOD en thuiskijken wordt onder de aandacht gebracht onder de slogan ‘Nederland viert film’. Vandejong Creative Agency is verantwoordelijk voor de campagne. De actiecommercial is vanaf vandaag te zien in de bioscoop.
Edo Dijksterhuis