Nationale Bioscoop10Daagse moet filmbezoek boost geven
Tien dagen lang high tea-voorstellingen, aangeklede Ladies Nights, speciale kindervoorstellingen, voorpremières en vrijdag de 13de Horror Nights. Dat en meer biedt de Nationale Bioscoop10Daagse, die van 10 tot en met 19 september plaatsvindt in 123 bioscopen door heel Nederland. Met dit extra zetje hoopt de bioscoopbranche het bezoek weer op pre-coronaniveau te komen.
Bioscoopacties als deze zijn niet nieuw maar wel op deze schaal. Voorheen waren het retailers die samenwerkten met een keten, bijvoorbeeld Albert Heijn en Pathé. Voor de Nationale Bioscoop10Daagse slaan bioscopen, filmdistributeurs, producenten en bioscoopreclamebedrijven de handen ineen. Die partijen hadden gehoopt dat het bioscoopbezoek dit jaar wel hersteld zou zijn van de coronadip, maar kregen na de pandemie ook nog eens te maken met de acteursstaking in Hollywood. Daardoor schoven blockbusters door op de kalender of verdwenen ze zelfs helemaal van de releaselijst.
Met ‘aangeklede’ voorstellingen en allerlei extra’s hopen de bioscopen niet alleen gedurende de tien actiedagen meer publiek te trekken. Het gaat er vooral om mensen weer te laten ervaren hoe veel leuker bioscoopbezoek is dan thuis buizen op de bank. Er worden ook speciaal voor de gelegenheid gemaakte filmpjes vertoond die een voorproefje geven van wat nog komen gaat.