Namen deelnemers aan filmbrainstorm bekend
Messen op tafel of benen op tafel, wat de sfeer zal zijn tijdens het rondetafelgesprek dat op 31 januari wordt georganiseerd door het Ministerie van OCW hangt af van de deelnemers. Vandaag werden hun namen bekend gemaakt. Veertien kopstukken uit de sector en fondsenhoek zijn uitgenodigd voor wat de opmaat moet zijn voor een nationale filmtop in maart.
De bekendste naam op de lijst is die van regisseur Paul Verhoeven. Hij heeft gezelschap van San Fu Maltha, zwaargewicht in producentenland en baas van Fu Works, producent Gijs van Westelaken en hun jongere collega Frank Hoeve van Baldrfilm. De vertegenwoordiging van de sector wordt vervolmaakt met professionals die ook bestuursfuncties bekleden. Vincent van Warmerdam zit aan tafel als voorzitter van de beroepsvereniging van Nederlandse filmcomponisten. Job ter Burg is behalve editor ook voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Cinema-Editors. En Marjan van der Haar is directeur van Filmproducenten Nederland.
Uit de hoek van de geldverstrekkers mag natuurlijk Doreen Bonenkamp van het Filmfonds niet ontbreken. Ook oudgediende Jacques van Heijningen van het Rotterdam Media Fonds is van de partij. En natuurlijk Janine Hagen van het Co-productiefonds Binnenlandse Omroep.
Verder wordt een uitnodiging verstuurd aan Willemien van Aalst, die als directeur van het Nederlands Film Festival moet vrezen voor een sterk krimpend aanbod de komende jaren. A-Film-directeur Wilco Wolfers staat op de presentielijst als ‘directeur filmproducenten Nederland’ en wordt dus geacht te praten namens al zijn collega’s. Dat geldt minder voor Bruno Felix van Submarine en Dorien en Marloes, producenten van Queer Amsterdam.
Het onderwerp van gesprek in dit twee uur durende onderhoud is ‘alternatieve financiering filmproductie’. Aanleiding voor de filmtop was dan ook het op 22 november getorpedeerde D66-voorstel om onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor een tax shelter. Het ontbreken van fiscale voordeelregelingen, die in het buitenland wel bestaan, drukt de sector in een positie van waaruit het moeilijk concurreren is. Opgeteld bij de geplande bezuinigingen — meest in het oog springend: de afschaffing van het Mediafonds — belooft dit weinig goeds voor de toekomst van de Nederlandse filmindustrie. Na jaren gestage groei in marktaandeel zou nu wel eens een complete instorting kunnen volgen.
Edo Dijksterhuis