Met Houses volgt Netflix de Disney-route
Netflix begon in 1997 als een videoverhuurwebsite en evolueerde tot video-on-demand service. Het Amerikaanse bedrijf werd internationaal wereldleider in de streamingmarkt, eerst met content van derden maar al snel met eigen films en series. Gisteren opende het eerste Netflix House, een fysiek entertainmentcentrum.
Een tweede Netflix House wordt eind van het jaar geopend in Dallas, Texas en in 2027 volgt er nog eentje in Las Vegas. Maar Philadelphia heeft de primeur. Daar werd gisteren in de King of Prussia-mall het allereerste Netflix House geopend. Sommigen noemen het een overdekt pretpark maar het is meer een entertainmentcentrum, waar bezoekers op meer dan 9.000 vierkante meter kunnen eten, winkelen en ‘experiences’ ondergaan die verband houden met populaire Netflix-series.
Op het laatste moment is nog ruimte gemaakt voor Kpop Demon Hunters, de Koreaanse film die zich afgelopen zomer ontpopte als commercieel meest succesvolle Netflix-productie allertijden. Op de gevel prijkt zelfs de blauwe tijger Derpy waar fans zo dol op zijn. Voor die aanpassing moest Netflix opnieuw een vergunning aanvragen, maar in het interieur was de aanpassing relatief eenvoudig door te voeren. De inrichting is namelijk modulair samengesteld zodat er regelmatig kan worden gewisseld en ingesprongen op nieuwe hits. In het eerste Netflix House draait het vooral om series als Bridgerton, Wednesday en Stranger Things.
Met de Netflix Houses wil de streamingdienst haar klanten een in real life-ervaring bieden. In een interview met Business Insider vertelde Greg Lombardo, vicepresident van Netflix en hoofd Experiences, dat Netflix jaren heeft geëxperimenteerd met pop-up installaties in verschillende delen van de wereld. “We wilden een plek creëren waar je makkelijk kunt komen en telkens terugkomen.”
Vandaar de locatie in een shoppingmall. Entree is gratis maar voor afzonderlijke attracties moet betaald worden. Een kaartje voor de interactieve installaties rondom Wednesday en One Piece kost $39, een bezoekje aan de virtual reality-kamers $25 en een rondje over de Top 9 midgetgolfbaan $15.
Het concept van Netflix Houses verschilt van de volwaardige pretpark-aanpak van Disney maar de strategie is dezelfde. Door de audiovisuele kroonjuwelen te vertalen in fysieke spin-off hoopt het bedrijf een extra inkomstenbron aan te boren, bekendheid van films, series en personages te vergroten, en klanten extra aan zich te binden. Disney opende haar eerste thematische pretpark in 1955 in Anaheim, California. Tegenwoordig omvat Disney Experiences twaalf locaties in de VS, Japan, Hong Kong, Frankrijk en China, plus een cruiselijn, merchandise en games. Het is een van de drie pijlers onder het bedrijf en was afgelopen kwartaal goed voor een omzet van $9 miljard.
Netflix heeft vooralsnog geen plannen om haar nieuwe concept snel uit te rollen naar Europa. Volgens Wim Strijbosch van Breda University of Applied Science is dat niet zo vreemd. In een artikel haalt hij voorbeelden aan van vergelijkbare concepten die aan deze kant van de oceaan minder goed heben gepresteerd, zoals indoorpark Yumble in Roermond dat in 2015 na een jaar de deuren sloot en Plopsa Station in Antwerpen, waarvan de bezoekersaantallen zodanig tegenvallen dat Studio 100 sluiting heeft aangekondigd.
Strijbosch noemt de opening van het eerste Netflix House wel “een veelbelovende stap in het combineren van populaire series met fysiek entertainment”. Uit internationaal onderzoek blijkt dat dit soort gratis centra met losse attractieprijzen aan populariteit wint. De nieuwe onderneming kan bovendien bijdragen aan het Netflix-verdienmodel door wat Strijbosch “transmediale migratie” noemt: bezoekers zijn na afloop geneigd de bijbehorende series opnieuw te bekijken.