Masterclass voor trailermakers

Trailers worden in Nederland vaak even tussendoor gemaakt door editors die met hun hoofd bij grotere projecten zijn. Distributeurs van Nederlandse films geven regelmatig zelfs de voorkeur aan buitenlandse trailermakers. Een masterclass voor trailertalent moet daar verandering in brengen.
Begin volgend jaar worden vijftien talenten uit verschillende disciplines onderwezen in de kunst van de trailer. De bedoeling is dat op die manier teams ontstaan die het metier in Nederland naar een hoger niveau gaan tillen. De masterclass, die de naam Trailerpark heeft gekregen, is een initiatief van EYE Film Instituut, de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten, de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs en Binger Filmlab. Vandaag vindt de officiële lancering plaats tijdens het Nederlands Filmfestival in Utrecht.
Er is in Nederland dringend behoefte aan gespecialiseerde trailermakers, zegt Ido Abram van EYE. "Distribiteurs van Nederlandse films hebben vaak de grootste moeite om iemand te vinden die een goede trailer kan maken. De mensen die het doen, zijn meestal editors die ondertussen aan een grote speelfilm werken. Dat andere werk gaat altijd voor. Distributeurs zijn daardoor vaak genoodzaakt om trailers in het buitenland te laten maken, door mensen die de Nederlandse taal niet beheersen."
Wat de Nederlandse filmbranche kortom nodig heeft, is dat de trailer door vakmensen serieuzer genomen wordt. "Op de Nederlandse film- en kunstopleidingen wordt geen specifieke aandacht aan de trailer besteed," zegt Abram. "Maar het is een heel belangrijke marketingtool. Wij willen ervoor zorgen dat er in Nederland een vaste kern komt van mensen die zich in trailers specialiseren. Het zal voor die mensen niet snel hun hoofdbezigheid worden — daar is de Nederlandse filmindustrie te klein voor. Maar we hopen wel mensen te vinden die zich echt op het trailermaken gaan richten, en het er niet een beetje bij doen."
Trailerpark is op zoek naar iedereen die trailers wil maken en een relevante vaktechnische achtergrond heeft — van editors tot copywriters, producenten en reclamemakers. Geïnteresseerden kunnen zich binnenkort via de website aanmelden.
Erik Schumacher