Makkelijker films kiezen met persoonlijk advies

  • Datum 30-03-2016
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Een thriller die toch veel flauwer bleek dan de trailer deed vermoeden. Een sterrencast die de belofte niet waarmaakt. Een ordinaire flop. Het filmaanbod is groot — om niet te zeggen: enorm — en dat maakt de kans op een teleurstellende misser evenredig groot. Reden voor Thomas van Wageningen om een gepersonaliseerd adviesalgoritme te ontwikkelen. Veboli gaat live op 11 mei.

Via vrienden, recensies of sneakpreviews nieuwe films ontdekken, liefst films die buiten zijn gebruikelijk aandachtsveld vallen — dat vindt Van Wageningen geweldig. Jammer alleen van die missers. Er moest toch iets te verzinnen zijn om die uit te sluiten. ‘Mijn vader, die programmeur is, zei dat er wel een algoritme voor te ontwerpen viel. Toen heb ik me net zo lang in computers verdiept totdat ik zo’n programma zelf kon schrijven.’

Veboli werkt zoals Amazon of Bol, die je na het maken van een keuze weten te vertellen dat ‘als je dit leuk vindt, je de volgende titels misschien ook interessant vindt’. Van Wageningen stelt dat zijn algoritme fijnmaziger is dan de bestaande systemen. ‘Films worden niet alleen vergeleken op basis van genre en acteurs maar ook op plotelementen. Bovendien wordt een aanbeveling niet gedaan op basis van een gemiddelde beoordeling maar een reeks individuele beoordelingen. Het oordeel van degene wiens smaak het meeste lijkt op de jouwe weegt het zwaarste.’

Vier jaar heeft de ontwikkeling van Veboli geduurd. De naam van het platform is een samentrekking van de eerste twee letters van ‘velm’ (oud-Hollands voor film), ‘boeken’ en ‘liedjes’. Van Wageningen: ‘Het is de bedoeling om het systeem ook te gebruiken voor de beoordeling van literatuur en muziek. Maar film komt nu eerst.’

Lidmaatschap van Veboli is gratis. De beta-versie draait nu en 67 early adaptors hebben al zo’n zevenduizend films beoordeeld. ‘Het werkt al redelijk goed zo’, vindt Van Wageningen. ‘Met zo’n duizend gebruikers krijg je het gewenste niveau van nauwkeurigheid. Ik denk dat we tegen 11 mei, als de site officieel live gaat, die kritieke massa bereikt hebben. Vierduizend gebruikers voor de zomer moet haalbaar zijn.’

Voor de lancering wordt er nog één grote aanpassing gemaakt van Veboli. Toekomstige gebruikers krijgen te zien waar hun aanbeveling op is gebaseerd, hoeveel andere gebruikers de film de duimen omhoog geven en hoe de aanbeveling zich verhoudt tot eigen eerdere oordelen over aanverwante films.

Edo Dijksterhuis