Maatschappelijke polarisatie centraal thema op IFFR
Na ID Check in 2016, dat fungeerde als paraplu voor films over identiteit, speelt IFFR ook dit jaar weer dicht op de bal van de actualiteit. Het thema voor de komende editie, een maand voor de landelijke verkiezingen, is polarisatie binnen de hedendaagse samenleving. Het themaprogramma heeft de titel Perspectives gekregen en is onderverdeeld in vier onderdelen.
Black Lives Matter, de ophitsende praatjes van Trump en Wilders, het beschimpen van de elite en negeren van het volk, de haperende motor van de sociale opwaartse mobiliteit, de populariteit van wij-zij-retoriek, het failliet van het burgerschap. Er zijn genoeg films over gemaakt om een themaprogramma aan op te hangen. Naast films presenteert het festival ook een platform voor discussie, masterclasses en lezingen getiteld Parallax Views.
Het eerste sub-programma van Perspectives heet A Band Apart en gaat over ideologische rebellie, van terrorisme tot pornografie en de punkbeweging. Outsiders staan hierin centraal, en hun methoden om de status quo te ontregelen. Onderdeel van dit programma is onder ander Nocturama (2016) van Bertrand Bonello, over een groep radicale millennials die Parijs proberen te bombarderen. In Generatie B (2016) van Pieter van Hees bestrijdt de hedendaagse no future-generatie de uitzichtloosheid met humor.
Een apart segment gewijd aan de zwarte stem heet Black Rebels. Het programma bevat films van voornamelijk zwarte makers, variërend van muziekdocumentaire tot experimentele kortfilm. Onder andere Moonlight, een van de grote kanshebbers voor de Oscars, is onderdeel hiervan. Regisseur Barry Jenkins verzorgt bovendien een masterclass. In de vier durende talkshow Minding the Gap komt de invloed van de zwarte cultuur aan bod, met als gast onder andere regisseur Charles Burnett van de LA Rebellion-filmbeweging.
Criss-Cross is gewijd aan de comeback van de Franse sociaal geëngageerde politieke thriller. De films die in de jaren zeventig zo populair waren, krijgen nieuw leven ingeblazen door een nieuwe generatie filmmakers. Éric Valettes is daar een vertegenwoordiger van. Zijn Le serpent aux mille coupures (2017) gaat tijdens IFFR 2017 in wereldpremière. Ook Olivier Masset-Depasse’s Sanctuaire (2015) maakt onderdeel uit van het programma, als meer links georiënteerde maker van dit soort genrefilms.
Picture Palestine focust op het meest hardnekkige breukvlak op de wereldkaart: Palestina. De films die uit het gebied afkomstig zijn variëren van politiek militante pamfletten tot sciencefiction en creatieve documentaire. Perpetual Recurrences (2016) van Reem Shileh, dat in Rotterdam zijn Europese première beleeft, geeft een overzicht van veertig jaar filmische representatie van Palestina.
Edo Dijksterhuis