Links – 7 november 2010

Potter Spoof
Koningen
Nu ook in hoger beroep is vastgesteld dat de Nederlandse kinderziel geen onherstelbare schade wordt toegebracht door een filmposter met een wat duistere Sinterklaas, kijken we meewarig naar de Amerikaanse MPAA die deze week de zoveelste idiote beslissing nam over de leeftijdsgrens voor een film. Op grond van één scène waarin een paar vloeken te horen zijn, kende het orgaan aan het Britse koningsdrama the king’s speech dezelfde leeftijdsgrens toe dan aan saw 3d. Dat geweld in onze joods-christelijke cultuur niet als een probleem wordt gezien maar lichamelijke liefde helaas wel, dat kenden we al van bijbelexegese. Maar dat anderhalf uur marteling en afgezaagde lichaamsdelen dezelfde indruk maken als Colin Firth met een slecht humeur, dat is nieuw. In 2006 probeerde de documentaire this film is not yet rated de eigenaardige keuzes van de MPAA te doorgronden, met komisch resultaat. LA Times
Prinsen
Waarschijnlijk produceert Harvey Weinstein binnen niet al te lange tijd een film over de Britse prinsen William en Harry. Sinds Cannes is er tussen Weinstein en uitgever Simon & Schuster flink geboden op Katie Nicholls boek William and Harry: Behind the Palace Walls en het was uiteindelijk Weinstein die de deal binnenhaalde, inclusief de filmrechten. NYmag De Weinsteins wonnen zaterdagochtend ook de strijd om het scifi/reality project rond de ruimtereis van de Apollo 18 die begin jaren zeventig door NASA afgelast zou zijn maar die volgens de overlevering toch heeft plaatsgevonden. De catch is dat tijdens de reis van de Apollo 18 buitenaards leven ontdekt zou zijn. De regie zou in handen zijn van wanted-regisseur Timur Bekmambetov.
Tovenaars
De LA Times verzamelde een paar Harry Potter spoofs.
Sight & Sound
Niet nieuw maar nog steeds actueel is Sight&Sound hoofdredacteur Nick James’ reactie op het ontbinden van de UK Film Council. Volgens James zien veel mensen de ware reden waarom de afschaffing van de Council zulke verstrekkende gevolgen zal hebben, over het hoofd.
Woody Allen
Criticus Jonathan Rosenbaum heeft kritiek op Woody Allen. Komt erop neer dat Allen zowel stilistisch als politiek weinig lef toont, een paar uitzonderingen daargelaten. "Wat we in Allens films tegenkomen, behalve een eindeloze stroom geklets, is vleierij van onze ego’s. Hij portretteert ons als wijze individuen die hun geweten onderzoeken maar waarbij nooit een kans bestaat op maatschappelijke verandering." Rosenbaum is een scherp en veelgeprezen criticus maar hij heeft een duidelijke voorkeur voor het politieke engagement en de uitgesproken esthetische keuzes van mensen als Godard, Philippe Garrel en Jacques Rivette. Daar kunnen weinig andere filmmakers zich mee meten. Rosenbaums artikel bevat wel een intrigerend citaat van Robert Warshows kritiek op tijdschrift The New Yorker. Warschows karakterschets van het blad geldt volgens Rosenbaum ook voor Woody Allens cinema. "The New Yorker has always dealt with experience not by trying to understand it but by prescribing the attitude to be adopted toward it. This makes it possible to feel intelligent without thinking, and it is a way of making everything tolerable, for the assumption of a suitable attitude toward experience can give one the illusion of having dealt with it adequately. The gracelessness of capitalism becomes an entirely external phenomenon, a spectacle that one can observe without being touched — above all, without really feeling threatened. Even one’s own incompetence becomes pleasant: to be baffled by a machine or by a domestic worker or an idea is the badge of membership in the civilized and humane minority." Rosenbaum
Jonas Mekas
In Brooklyn Rail een interview met filmmaker Jonas Mekas. Met dank aan Girish Shambu die de link op zijn blog zette.
shoah
Vijfentwintig jaar geleden verscheen Claude Lanzmanns 9,5 uur durende documentaire shoah in de bioscoop. De Frans-Joodse Lanzmann werkte elf jaar aan de film die aan de hand van interviews met overlevenden, getuigen en medeplichtigen verslag doet van de Holocaust. In de VS wordt shoah met twee 35mm kopieën vanwege die vijfentwintigste verjaardag opnieuw uitgebracht. In Nederland zijn we aangewezen op de dvd release. De film is tegen een kleine betaling ook te zien op MUBI.
Losse eindjes
Er komt een tweede silent hill onder de titel silent hill revelation. En er komt na wat gesputter rond het faillissement en de — geplande — doorstart van studio MGM toch een nieuwe Bond-film. Die moet eind 2012 in de bioscopen verschijnen. Judi Dench die opnieuw M speelt, doet ook nog even snel een cameo in pirates of the caribbean 4. Ondertussen staat de teller bij animatie despicable me al voorbij de vijfhonderd miljoen dollar terwijl de film voor een luttele 69 miljoen dollar gefabriceerd werd. Vervolgens blijkt dat Darren Aronofsky’s openingsfilm van Venetië 2010 black swan nogal verschillend valt bij mannen en vrouwen. Veel vrouwen klagen dat het hoofdpersonage, gespeeld door Nathalie Portman, te zwak en angstig zou zijn: artikel bevat spoilers. "Good actors never use the script unless it’s amazing writing. All the good actors I’ve worked with, they all say whatever they want to say." Actrice Jessica Alba heeft goed opgelet, blijkt uit het interview in Elle dat werd afgedrukt naast haar fotoshoot met zomerjurkjes. Behalve een paar openbaringen over nieuwe producties van Harvey Weinstein, in New York Magazine ook een rijtje oneliners van acteur Zach Galifianakis, "die laatste twee jaar in ongeveer honderd films speelde" en vervolgens aan een eindeloze publiciteitstour begon. De man zou geestig zijn in interviews.
Ronald Rovers