Links – 6 maart 2016
De grijns van Bruce Willis, P.T. Anderson tussen Magnolia en There Will Be Blood, Jia Zhangke over de onafhankelijke Chinese cinema, de verhalen achter de dominantie van blanke mannen in Hollywood, de bizarre regie-aanwijzingen van Terrence Malick en hoe Ingmar Bergman de Academy dumpte.
Grijns
"All that postmodern parodying and populist underdog posturing is a comical cover for a deeply entrenched sexism and racism." Over de grijns van Bruce Willis.
— Oscilloscope
Overgangsperiode
Tussen 1999 en 2007 maakte Paul Thomas Anderson slechts wat korte films en Punch-Drunk Love, het buitenbeentje in zijn oeuvre. Toch was die tijd een belangrijk hoofdstuk in zijn ontwikkeling, betoogt video-essayist Cameron Beyl.
— Vimeo
China
Jia Zhangke speelt niet alleen als regisseur, maar ook als producent een belangrijke rol in de onafhankelijke Chinese cinema. Die ontwikkelt zich met vallen en opstaan, vertelt hij in een interview.
— Arsenal
Dominant
Als het over de dominantie van blanke mannen in Hollywood gaat, gaat het vaak over cijfers. The New York Times vroeg vrouwen en minderheden in de industrie naar de achterliggende verhalen.
— The New York Times
Enigma
"Lennon learned, after talking to the director, that there was no script, just a phrase that might inspire him when cameras started rolling." Op de set met Terrence Malick.
— Business Insider
Tweet
Oscar? No, thank you. #Oscars #ingmarbergman #thevirginspring #wildstrawberries pic.twitter.com/ra5IDKcHV4
— Ingmar Bergman Foundation
Erik Schumacher