Links – 5 juni 2013

  • Datum 05-06-2013
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Black Narcissus

Predigitale filmillusies met glasplaten, de knieval van Hollywood voor China, een special over Nicolas Winding Refn, Vertigo als product van de Tweede Wereldoorlog, de humor van Ulrich Seidl en de laatste verrassing van M. Night Shyamalan.

Schilderwerk
Voor de opmars van digitale technieken werden beschilderde glasplaten voor de camera geplaatst om de illusie van spectaculaire achtergronden te creëren, zoals hierboven in Black Narcissus (1947). Liefhebber Peter Cook verzamelt op zijn blog de mooiste voorbeelden van deze techniek.
Matte Shot

Zelfcensuur
Wie in China naar Iron Man 3 gaat, ziet een andere film dan in Nederland. Niet alleen is de Chinese achtergrond van de slechterik er uitgehaald, er is zelfs een scène toegevoegd waarin een Chinese arts het leven van de held redt. The Guardian over de knieval van Hollywood aan China.
The Guardian

Omstreden
Off Screen
wijdt een special aan regisseur Nicolas Winding Refn (Drive). Zijn nieuwe film Only God Forgives, dit jaar een van de meest bediscussieerde titels in Cannes, is vanaf volgende week in de Nederlandse bioscoop te zien.
Off Screen

Oercomputeranimatie
War — what is it good for?
Nou, de openingstitels van Vertigo waren nooit zo goed gelukt zonder het slimme gebruik van de M5 gun director, een afgedankte militaire computer uit de Tweede Wereldoorlog. Hier werd CGI geboren, zou je kunnen zeggen.
Rhizome

Stiletto
"Seidl’s humor is not the innocent cathartic guffaw of slapstick, nor the healing chortle of satire. It is a blow aimed to crack open a chink in the armor of our self-righteousness to make way for the stiletto of shame to slide in more easily." Retinalechoes over Ulrich Seidl (Paradies: Liebe) en de kritiek voorbij de ideologie.
MUBI Notebook

Tweet
The twist ending to M. Night Shyamalan’s career is that it turns out it was dead the whole time.

@TheTweetOfGod

Erik Schumacher