Links – 5 februari 2012

  • Datum 05-02-2012
  • Auteur vanons
  • Deel dit artikel

A Clockwork Orange volgens Mad

Het effect van de koudegolf op het bioscoopbezoek, de rommelige organen van John Hawkes, een ode aan de uncanny valley, een koffiereclame van David Lynch, veertig jaar knipogen naar A Clockwork Orange en een pyrrusoverwinning in de oorlog tegen piraterij.

Knipogen
Deze week precies veertig jaar geleden kwam Stanley Kubrick’s A Clockwork Orange uit in de Amerikaanse bioscoop. Flavorwire doet een greep uit de vele verwijzingen naar de film in de populaire cultuur van de laatste vier decennia: van Good Bye, Lenin! tot Megadeth.
Flavorwire

Vallei der vervreemding
Hoe meer een robot, knuffel of tekening op een mens lijkt, hoe meer de mens zich er grosso modo mee verwant voelt. Maar de stijgende lijn vertoont vlak voor het punt van volledige gelijkenis een flinke dip: de zogenaamde uncanny valley. Net niet helemaal echt is griezelig. Volgens The Atlantic heeft Mitt Romney er last van, maar vooral makers van animatiefilms die gebruik maken van motion capture worstelen ermee. Uncas Blythe gaat tegen de stroom in: hij vindt de vallei juist een toverwereld om te koesteren.
MUBI Notebook

Oscarpiraterij
De Motion Picture Association of America levert al jaren een verwoede strijd om te voorkomen dat leden van de Academy de screeners van Oscargenomineerde films illegaal online zetten. Andy Baio laat zien dat de MPAA die slag aan het winnen is — maar de oorlog aan het verliezen.
Waxy

Schuivende organen
Op zijn 52e blijft John Hawkes maar succesvoller worden als acteur, met zijn Oscarnominatie voor de rol van Teardrop in Winter’s Bone als voorlopig hoogtepunt. Voor zijn rol als zwaar gehandicapte man in zijn nieuwe film The Surrogate lag Hawkes tijdens de opnames op een stuk schuim ter grootte van een voetbal. "Health professionals have told me my organs have shifted inside from laying on it too long," vertelt hij in een interview met The Guardian. "We’re still figuring that out."
The Guardian

Surrealistische koffie
Een nieuwe reclame van David Lynch voor zijn eigen koffiemerk. Hij denkt meer bonen te verkopen door een espressomachine in een nachtmerriewereld te laten figureren. Als het aanslaat, is het in ieder geval een revolutie in het reclamewezen.
5min

Tweet
Als het hele jaar net zo weinig mensen naar de bioscoop gaan als deze week zou de omzet 75 ipv 225 miljoen zijn. #sneeuwvoordezon
Dave Schram