Links – 30 maart 2015

Ran (1985) van Akira Kurosawa
De composities van Akira Kurosawa, de renaissance van de vierkante film, Senses of Cinema over Antonioni en Anderson, uitbenen met David Cronenberg, de begin- en eindshots van 55 films en de filmrol als raadselachtig artefact.
Bewegend beeld
Akira Kurosawa is de grootmeester van de compositie van beweging, betoogt Tony Zhou in een nieuw video-essay.
— YouTube
Hip to be square
De zogenaamde Academy ratio — het bijna vierkante beeldformaat van 4:3 uit de beginjaren van de cinema — beleeft een renaissance. Sight & Sound verzamelt de tien beste vierkante films sinds de eeuwwisseling.
— Sight & Sound
Antonioni/Anderson
Het nieuwe nummer van Senses of Cinema is voor het grootste deel gewijd aan Michelangelo Antonioni en Paul Thomas Anderson.
— Senses of Cinema
Uitgebeend
Peter Suschitzky is al een kwart eeuw de vaste cinematograaf van David Cronenberg. In die tijd hebben ze hun stijl steeds verder uitgebeend — een ontwikkeling die deels is veroorzaakt door dalende budgetten, vertelt Suschitzky.
— Filmmaker Magazine
Begin en eind
Wat ontdekken we als we het eerste shot van een film naast het laatste zetten? Verrassend veel, blijkt uit een video-essay over het alfa en omega van 55 films.
— Vimeo
Tweet
My son saw this and asked why the sign for "video" was "bunkbed". pic.twitter.com/egrIvOwurj
— Ed Morrish
Erik Schumacher