Links – 3 december 2017

Casablanca
De echte vluchtelingen van Casablanca, hoe indie-regisseurs de sprong naar de blockbusters maken, wat we aanmoeten met de kunst van monsterlijke mannen, Daniel Day-Lewis over zijn keuze om met acteren te stoppen, de evolutie van Pixar en de finesses van Baby Driver.
Non-fictie
Bij de 75e verjaardag van Casablanca: de fictie van de film tegenover de echte vluchtelingengemeenschap van Casablanca in oorlogstijd.
— Longreads
Sprong
De ene na de andere indie-regisseur maakt de sprong naar de blockbuster. Kristin Thompson analyseert aan de hand van Taika Waititi (Thor: Ragnarock) hoe zulke regisseurs op de radar van de grote studio’s komen.
— Observations on Film Art
Monsters
Wat moeten we nu met de kunst van al die monsterlijke mannen?
— The Paris Review
Stop
"Before making the film, I didn’t know I was going to stop acting. I do know that Paul and I laughed a lot before we made the movie. And then we stopped laughing." Daniel Day-Lewis over zijn laatste film Phantom Thread.
— W Magazine
Lelijk
Een vlucht door de geschiedenis van Pixar laat zien hoe de 3D-animaties sluipenderwijs beter en beter werden. Wat in 1997 vernieuwend was, is voor moderne ogen zo lelijk dat het pijn doet.
— Vimeo
Tweet
More hidden #BabyDriver things that change DURING the tracking shot. @edgarwright did you have people spray-painting mid-take? pic.twitter.com/8S81gMQr2u
—Shane Anderson
Erik Schumacher