Links – 24 april 2016

  • Datum 24-04-2016
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Nicolas Winding Refns Only God Forgives (2013)

De primaire kleuren van Nicolas Winding Refn, filmmakers die tv maken, de pioniers van Virtual Reality, het problematische genre van de wreeksterfilms, theorie en praktijk bij Robert Bresson en de oerleugen van de cinema.

Kleurentaal
In de films van Nicolas Winding Refn kleurt het beeld rood, dan weer blauw en dan weer geel. Een video-essay over de emotionele zeggingskracht van dat kleurgebruik.
Vimeo

TV
Steeds meer filmmakers stappen al dan niet tijdelijk over naar televisie. Een themanummer van Cinema Comparative Cinema onderzoekt hoe grote regisseurs uit het verleden die overstap benaderden.
Cinema Comperative Cinema

VR
Welke mogelijkheden biedt Virtual Reality aan verhalenvertellers? The New Yorker ging langs bij de pioniers.
The New Yorker

Wreeksters
In de nieuwe editie van het feministische filmtijdschrift Cléo: een rondetafelgesprek over vrouwen in wraakfilms.
Cléo

Theorie en praktijk
Video-essay: Robert Bressons filmtheoretische Notes sur le cinématographe geïllustreerd aan de hand van beelden uit zijn film Pickpocket.
Vimeo

Tweet
Probably the most unbelievable part of any movie is when one character speaks and another character listens and responds coherently.

Eric J. Stolze

Erik Schumacher