Links – 15 mei 2016

Takashi Miike’s Audition (1999)
Audition tussen misogynie en feminisme, Woody Allen op één hoop met Roman Polanski en Bill Cosby, wat Citizen Kane afkeek, de favoriete soundtracks van John Carpenter, hoe een editor voelt waar de knip hoort en de goede ontvangst van Toni Erdmann in Cannes.
Wreekster
Audition van Takashi Miike: misogyn of feministisch? De culturele context helpt die vraag beantwoorden, maar valt uiteindelijk weg. Een video-essay.
— Fandor Keyframe
Beschuldigingen
Rond de première van Café Society in Cannes laait de discussie weer op rond het vermeende kindermisbruik door Woody Allen. Catherine Shoard stelt dat Allen niet zomaar op een hoop gegooid mag worden met Roman Polanski en Bill Cosby.
— The Guardian
Niet uit het niets
Citizen Kane is 75. David Bordwell kiest eens een andere invalshoek en onderzoekt niet de invloed van, maar de invloeden op de film.
— Observations on Film Art
Luistervoer
Onder soundtrackfans is John Carpenter misschien wel bekender als componist dan als regisseur. Ter gelegenheid van de release van zijn nieuwe album selecteerde hij zijn persoonlijke toptien soundtracks.
— Dummy
Knip
In zijn nieuwe video-essay probeert Tony Zhou een antwoord te vinden op de vraag hoe een editor voelt waar de knip hoort.
— Vimeo
Tweet
TONI ERDMANN is the first film I’ve seen get spontaneous, raucous mid-film applause at Cannes since the accordion bit in HOLY MOTORS.
— Mike D’Angelo
Erik Schumacher