Links – 13 november 2016
De iconische shots van Raoul Coutard, de profetische dystopieën van Paul Verhoeven, de magie van de Steadicam, Trainspotting 2 tussen sequel en remake, het debat over de New French Extremity en de kunst van het weglaten in de filmmarketing.
Coutard
Cinematograaf Raoul Coutard, een belangrijk figuur binnen de nouvelle vague, overleed deze week. The Guardian verzamelt een aantal van zijn iconische shots.
— The Guardian
Dystopie
Als er iets positiefs te halen valt uit de Amerikaanse presidenstverkiezingen, dan is het de hernieuwde belangstelling voor Paul Verhoevens dystopieën, of moeten we inmiddels zeggen: profetieën.
— Fandor Keyframe
Steadicam
"Only in cinema, and only thanks to this particular tool, can we see and move in quite this way. Seeing and moving are one." Eric Hynes over de Steadicam.
— Film Comment
Tweeling
Als je ze naast elkaar legt, blijkt de trailer van Trainspotting 2 bijna volledig te bestaan uit beeldrijm met het origineel.
— Vimeo
New French Extremity
In 2004 opende James Quandt de aanval op het gebruik van expliciete seks en extreem geweld door een nieuwe lichting Franse filmmakers. Twaalf jaar later kijkt hij terug op het debat dat hij ontketende.
— The Review
Tweet
Op verzoek schildert Han de sterren er bij. pic.twitter.com/mRs3s2Pgrb
— Bor Beekman
Erik Schumacher