Links – 10 mei 2015

Ex Machina
De namaakvrouwen uit Her, Under the Skin en Ex Machina, de sadistische pranks van Alfred Hitchcock, de beeldpoëzie van Lynne Ramsay, de stopwatch van Yasujiro Ozu, de mislukte comeback van Orson Welles en de regisseuses van de nieuwe Cannes-selectie.
Nep
Fysiek, maar hardware: de robot uit Ex Machina als ontbrekende schakel tussen de fatale namaakvrouwen van Scarlett Johansson in Her en Under the Skin.
— Indie Outlook
Grapje
"Hitchcock had laced the brandy with the strongest available laxative." De sadistische pranks van de master of suspense.
— The Telegraph
Beeldrijm
Poëtisch filmmaken — wat betekent dat eigenlijk? Video-essayist Tony Zhou doet een poging tot een definitie aan de hand van de films van Lynne Ramsay (We Need to Talk about Kevin).
— Vimeo
Nauwgezet
Yasujiro Ozu had een stopwatch die tijd in centimeters uitdrukte.
— Ozu Teapot
Comeback
The Other Side of the Wind zou Orson Welles’ comebackfilm worden in Hollywood, maar door tegenslag na tegenslag maakte Welles de film nooit af. Een crowdfundingactie moet de film dit jaar alsnog in de bioscoop krijgen.
— IndieGoGo
Tweet
Happy for the women directors in main competition at Cannes but I just realized all three are attractive former actresses. Huh.
— Sasha Stone
Erik Schumacher