Links – 1 november 2015

Betalen met Bergman, het fiasco van de eerste postmoderne horrorfilm, het windsampletje uit The Turin Horse, auteursfilms waarvan de regisseur niet de auteur is, Arnaud Desplechin over de genialiteit van Notting Hill en Xavier Dolan over de Nokia van Adèle.
2 Garbo voor 1 Bergman
Cinefielen die ook verzot zijn op geld kunnen hun hart op in Zweden, waar Greta Garbo en Ingmar Bergman nieuwe bankbiljetten sieren.
— Riksbank
Copycat
Video-essayist Charlie Lyne (Beyond Clueless) vertelt het verhaal van Rolfe Kanefsky, die in 1990 de eerste postmoderne horrorfilm maakte. Na aanvankelijk festivalsucces sneeuwde de film — letterlijk — onder.
— Vimeo
Loopje
Die wind die onophoudelijk door The Turin Horse raast, is niets meer dan een sample van 19 seconden in een eindeloze loop. Het roept bij Cristina Álvarez López de vraag op: luisteren we wel goed genoeg?
— Fandor Keyframe
Unauthorized
We zijn gewend films aan regisseurs toe te schrijven. Maar kan de hoofdauteur van een film ook een acteur zijn, een cinematograaf of zelfs een componist? Reverse Shot verzamelt zulke pleidooien.
— Reverse Shot
Lakens en projecties
Arnaud Desplechin (Un conte de Noël) werd gevraagd een film aan te raden en koos voor Notting Hill, vanwege een scène waarvoor hij een van zijn vingers zou afsnijden om hem zelf te hebben geschreven.
— YouTube
Tweet
Iphones in movies make me uncomfortable. Like I’m shooting a commercial. Now get it over it. #flipflopfreakout
— Xavier Dolan kreeg inmiddels zo’n 182 miljoen keer de vraag waarom hij Adèle zo’n oude telefoon gaf.
Erik Schumacher