Krasse knarren van El Gusto in Carré
Donderdag gaat El Gusto in première. Drie dagen later, op 2 juni en in het kader van het Holland Festival, treden de hoofdrolspelers van de documentaire op in Carré. De oude helden van de Chaâbi gaan Buena Vista Social Club achterna.
Chaâbi is de Algerijnse volksmuziek die in de negentiende eeuw ontstond en razend populair was in Noord-Afrika. Het was multiculturele muziek bij uitstek. In El Gusto wordt verteld hoe joden, Christenen en islamieten samen liederen ten gehore brachten over drank, verdriet en vrouwen. De Algerijnse onafhankelijkheidsoorlog (1954-1962) maakte hieraan een einde. (De recensie van El Gusto is hier te lezen.)
Bij toeval kwam filmmaakster Safinez Bousbia de leden van een van de beroemdste Chaâbi-orkesten op het spoor. Dat zij haar zo openhartig van alles vertellen, mag opmerkelijk heten. Het Chaâbi-milieu is misschien wel multicultureel maar qua genderemancipatie oerconservatief — de paar vrouwen die in beeld komen, zitten in een hoekje onder een hoofddoek te zwijgen. Nog opmerkelijker is dat Bousbia sindsdien de officiële manager is van het gereanimeerde orkest, dat El Gusto is gedoopt.
Sinds het maken van de documentaire is El Gusto bijna continu op tournee. Frankrijk, Engeland en de Verenigde Staten werden onder andere al aangedaan. En nu dus Amsterdam. Oude glorie wordt opgepoetst en krasse knarren herleven hun hoogtijdagen. Het is Buena Vista Social Club in een Noord-Afrikaans jasje.
Edo Dijksterhuis