KPN en Warsteiner nieuwe partners van IFFR
Met nog minder dan twee maanden te gaan tot de openingsavond heeft het International Film Festival Rotterdam twee nieuwe partners aan boord weten te hijsen. KPN neemt een rol op zich in het IFFR Live-programma. Bierbrouwer Warsteiner treedt aan als horecapartner en sponsor, en presenteert tijdens het festival limited edition IFFR-bierflesjes.
De eerste vier titels van IFFR Live waren al bekend; The Sky Above Us van Marinus Groothof complementeert het programma. Telecombedrijf KPN gaat de wereldpremière van de film verzorgen op Interactieve TV, tegelijk met de vertoning op het festival en in 34 bioscopen dwars door heel Europa. Op 28 januari is The Sky Above Us kosteloos te zien via Kanaal 37 op Interactieve TV van KPN. Na de première wordt de film tegen betaling aangeboden via het VOD-platform van de nieuwe IFFR-partner.
Met Warsteiner heeft het Rotterdamse filmfestival een meerjarig contract afgesloten. De overeenkomst omvat sponsoring en samenwerking op het gebied van horeca en speciale activiteiten. Voor het IFFR zal Warsteiner een gelimiteerde editie bierflesjes laten ontwerpen door street artists, zoals de bierbrouwer uit Sauerland al twee keer eerder deed onder de noemer Warsteiner Art Collection. Het partnerschap van het IFFR past in marketingstrategie van Warsteiner, dat zich profileert met culturele sponsoractiviteiten en zichtbaar wil zijn op de Nederlandse markt die steeds belangrijker wordt voor het bedrijf. Eerder al verbond Warsteiner haar naam aan onder andere de Blooom Award voor creatief talent, die ook een speciale prijs voor Nederlandse kunstenaars kent.
Het aantreden van twee nieuwe partners is goed nieuws voor het festival, dat de afgelopen jaren steeds meer eigen inkomsten heeft moeten genereren. Het wegvallen van hoofdsponsor UPC afgelopen zomer zal er echter niet mee gecompenseerd zijn. De gemeente Rotterdam en het ministerie van OCW blijven de grootste financiële ondersteuners van het IFFR.
Edo Dijksterhuis