KLEUR wil quotum voor gekleurde filmmakers

De Nederlandse filmindustrie is wit. Die conclusie werd jaren geleden al getrokken. Toen vond iedereen dat er iets aan gedaan moest worden en bleef alles bij hetzelfde. Maar nu is er KLEUR. Het nieuwe initiatief moet een aanjager worden voor diversiteit en pleit voor een quotum voor filmmakers van kleur en een jaarlijkse verantwoording.

Wie de longlist bekijkt voor de Gouden Kalveren-competitie 2020 ziet maar weinig kleur. De vertelde verhalen zijn wit. De regisseurs en scenarioschrijvers ook. Van de tachtig hoofdrollen worden er vijf gespeeld door gekleurde acteurs. Ook bij de fondsen, omroepen en directies van opleidingen en Filmacademie is de dominante kleur wit.

KLEUR wil hier iets aan veranderen. Het is een initiatief van Iraida Markus-Meerzorg (agent), Manoushka Zeegelaar Breeveld (acteur), Ashar Medina (scenarist), Sacha Gertsik (De Ontmoeting) en Emma Onrust (agent). Zij gaan fondsen, producenten en organisaties adviseren op basis van een breed opgezet onderzoek naar de praktijk van de afgelopen vijf jaar, dat bloot moet leggen wat er allemaal ontbreekt en anders kan. Daarnaast worden gekleurde en witte makers gekoppeld om samen andersoortige verhalen te vertellen. KLEUR is ook voorstander van een hard quotum. Een kwart van het budget van door de overheid ondersteunde organisaties zou geoormerkt moeten zijn voor makers van kleur.

Om de vooruitgang te kunnen monitoren eist KLEUR dat fondsen en omroepen jaarlijks hun cijfers publiceren over inclusiviteit en diversiteit. In zo’n publicatie moet onder andere staan hoeveel gekleurde verhalen er zijn verteld, hoe de verdeling van hoofd- en bijrollen is, hoeveel gekleurde crewleden er op de set stonden, hoeveel sleutelposities als regisseur en scenarist werden vervuld door niet-witte professionals, en hoeveel gekleurde mensen beslissingen maakten bij omroepen en fondsen.