Jonge Brabantse documentairemakers op weg geholpen

Met het wegvallen van het regiobudget van het Mediafonds is het een stuk moeilijker geworden voor jonge Brabantse documentairemakers om hun projecten van de grond te krijgen. Docwerk en Brabantse Beauties steken een helpende hand uit. Met netwerkbijeenkomsten en kennisoverdracht tijdens festival DOCfeed in Eindhoven. Maar vooral: een pitch die een eerste stapje richting realisatie van een filmproject kan zijn.
Tijdens het splinternieuwe driedaagse festival, dat van 17 tot en met 19 februari plaatsvindt in TAC, is er veel aandacht voor makers. De Doc Industry Day op de openingsdag staat zelfs helemaal in het teken van het toekomstperspectief van regionale documentairemakers, vooral de jongere die nog niet zo goed de weg kennen in de wereld van fondsen, potjes en regelingen.
"Het filmklimaat is grimmig", stelt Matthijs Kösters van Docwerk onomwonden vast. Hij omschrijft het doel van de dag dan ook als "het aanreiken van mogelijkheden". "We adviseren makers bijvoorbeeld om verder te kijken dan alleen de regio. Er zijn andere financieringsmogelijkheden, maar het helpt als iemand je uitlegt hoe je bijvoorbeeld aan bod komt bij Teledoc Campus."
Vertegenwoordigers van fondsen uit de provincie en daarbuiten zijn ’s middags beschikbaar voor een speeddate. Er zijn workshops. En de afsluiter is de pitch. Kösters: "Makers jonger dan 35 jaar mogen zich aanmelden met een plan. Na een voorselectie mogen vier van hen een pitch doen voor de zaal. De winnaar krijgt €2000, bedoeld om een coach aan te stellen met wie het plan verder ontwikkeld kan worden. Het is een beginbedrag waarvan wij hopen dat het een vliegwieleffect heeft."
Jong talent kan zich melden tot 30 januari.
Edo Dijksterhuis