It’s a wrap: en verder nog in het nieuws deze week – 5 april 2014
Lang verloren gewaand meesterwerk gevonden bij EYE. Derde prijs voor 48 Minuten op Viewster Online Film Fest. Nieuwe app voor bioscoopgegevens. Filmjaarboek komt eraan. Borgman en Greencard Warriors naar Amerika. Zombie moet naar de rechter en wordt wellicht vernietigd. Matterhorn en Koning van Katoren naar festival in Beijing. Monstergroei in mobiel videokijken. Eerste Oost-Europese lid van European Film Promotion overleden. Spijt! genomineerd voor EFA Young Audience Award.
Anderhalf jaar lagen de zes oude filmblikken ongeopend op de plank bij EYE. Totdat het stof er vanaf werd geblazen en er een kopie in bleek te zitten van de al jaren verloren gewaande film Love, Life and Laughter (1923) van de Britse regisseur George Pearson. De film komt voor op de 75 Most Wanted-lijst die het British Film Institute heeft opgesteld met titels die het instituut niet in het archief heeft. Love, Life and Laughter geldt als een meesterwerk van Pearson, van wie slechts één andere film bewaard is gebleven. De hoofdrolspeelster is Betty Balfour, die in de jaren twintig de meest succesvolle actrice van Groot-Brittannië was.
Nederlands succes bij de Viewster Online Film Fest, dat in Zwitserland georganiseerd werd door een van de grootste VOD-diensten in Europa. 48 Minuten, dat vorig jaar in 48 dagen tijd werd gemaakt door een collectief van zes regisseurs, won daar de derde prijs. Er deden 84 inzendingen mee. De eerste prijs ging naar de Australische komedie The Justice Lease. De tweede plaats was voor het Canadese Life Doesn’t Frighten Me. De derde prijs bestond uit tienduizend dollar voor een nieuwe productie. Gezien de lage productiekosten van 48 Minuten — amper vijfduizend euro — kunnen dat er misschien ook wel twee worden.
Goed nieuws voor koerskijkers en statistiekfanaten: sinds vorige week is van minuut tot minuut te volgen hoeveel bezoekers de twintig populairste films trekken, wat hun omzet is, hoeveel die is gestegen of gedaald ten opzichte van vorige week en op hoeveel schermen ze nog te zien zijn. Het is branche-informatie die de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten en de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs tot nu toe twee keer per week — op maandag de weekendresultaten en op donderdag de weekresultaten — naar buiten brachten. Maar met een gratis te downloaden app genaamd CinemaBridge Film Top 20 kan dat nu dus continu.
Het is bijna half april en dus bijna tijd voor een nieuwe editie van het Filmjaarboek. In dit jaarlijkse standaardwerk, dat al wordt uitgegeven sinds 1980, zijn uiteraard de credits te vinden van alle bioscoopfilms die in 2013 zijn uitgebracht, maar daarnaast is er ruimte voor analyse en achtergrond. Abdellatif Kechiche (La Vie d’Adèle) wordt geportretteerd als auteur van het jaar. 12 Years a Slave, Django Unchained en Hoe duur was de suiker worden aangehaald in een essay over de opkomst van de slavernijfilm. De opkomst van de langverwachte steunmaatregel voor de Nederlandse film wordt uit de doeken gedaan. En er is een jaaroverzicht met belangrijkste films en trends.
Je zou bijna kunnen spreken van een Dutch Wave. Matterhorn, Jongens, Black Out, Het Nieuwe Rijks — het is een kleine greep uit de Nederlandse films die de afgelopen maanden in Amerika in roulatie zijn gegaan. Daar kan nu ook Borgman aan worden toegevoegd. Vanaf juni draait Alex van Warmerdams film, die naar aanleiding van de wereldpremière in Cannes werd aangekocht door distributeur Drafthouse Films, in bioscopen aan de andere kant van de oceaan. Ook Greencard Warriors van Miriam Kruishoop heeft de oversteek gemaakt. Sinds vorige week is de film te zien in New York, Los Angeles en San Diego.
Of Zombie de bioscoop gaat halen, zal afhangen van de rechter. Die moet namelijk beslissen of skateboarder Tim Zom, hoofdpersoon in de film, vervolgd moet worden voor mishandeling en de film vernietigd. Dat laatste wordt geëist door het echtpaar dat vorig jaar op de Maasboulevard in Rotterdam werd aangevallen door een groepje onbekende jongeren. Later bleek de mishandeling te zijn gefilmd als onderdeel van Zombie. De slachtoffers kwamen hier achter toen het fragment werd vertoond bij Pauw en Witteman. Mocht de rechter beslissen dat vernietiging van de film niet nodig is, zal de première plaatsvinden op 15 mei. Rutger Castricum kan het alvast noteren in zijn agenda.
Het tragikomische Matterhorn van Diederik Ebbinge is geselecteerd voor de officiële competitie van het International Film Festival Beijing. Koning van Katoren van Ben Sombogaart draait er in Panorama-programma, dat gewijd is aan opmerkelijk films uit het afgelopen jaar. De vierde editie van het filmfestival in de Chinese hoofdstad duurt van 16 tot en met 23 april.
De groeicijfers zijn op het ongeloofwaardige af. Videokijken op mobiel of tablet is het afgelopen jaar met 719 procent toegenomen. Als de trend zo doorzet dan wordt in 2016 de helft van alle online video’s mobiel bekeken. Dat blijkt uit de Global Video Index van videobedrijf Ooyala. Sportzenders blijken het meest vooruitstrevend in het aanbieden van online video op verschillende platforms. Sport is dan ook verreweg het meest populaire genre onder mobiele kijkers.
Éva Vezér, die tussen 2009 en 2011 president van European Film Promotion was, is op 28 maart na een langdurig ziekbed overleden. De Hongaarse Vezér was het eerste lid van de organisatie voor filmpromotie dat uit Oost-Europa kwam. Ze werd lid in 2001 en bleef dat tot 2011.
Spijt! van Dave Schram is genomineerd voor de EFA Young Audience Award 2014. De concurrentie bestaat uit het Deense The Contest van Martin Miehe-Renard en het Duitse Windstorm van Katja von Garnier. Op 4 mei valt de beslissing. Op die dag worden de drie films getoond aan een publiek tussen de 12 en 14 jaar in zeventien Europese steden. De allereerste EFA Young Audience Award werd in 2012 gewonnen door Kauwboy van Boudewijn Koole. Vorig jaar was Nono, het zigzag kind van Vincent Bal de winnaar.