It’s a wrap: en verder nog in het nieuws deze week – 28 maart 2015

  • Datum 28-03-2015
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Sergio Herman, Fucking Perfect

Kristallen Film voor Sergio Herman, Fucking Perfect. Cineville breidt uit naar Nijmegen maar neemt afscheid van Delft. Hella en Freek de Jonge worden ambassadeurs filmeducatie. Prijzenregen van Holland Animation Film Festival. En weer een korte Nederlandse film naar Cannes: De laatste dag van de zomer. Producent Eyeworks verruilt distributeur A-Film voor Entertainment One. Negentien filmprojecten krijgen bijna vijf miljoen euro uit Stimuleringsmaatregel-potje.

Foodies weten blijkbaar ook de weg naar de bioscoop te vinden. Slechts tien dagen had Sergio Herman, Fucking Perfect er voor nodig om meer dan tienduizend bezoekers te trekken. Willemiek Kluijfhouts documentaire over driesterren-chef Sergio Herman van Oud Sluis heeft daarmee de status behaald van Kristallen Film.

In september vorig jaar breidde Cineville al uit van negen naar dertien steden. Daar komt er nu weer eentje bij: Nijmegen. Met ingang van 8 april is de Cineville-pas, die negentien euro per maand kost, ook geldig bij LUX, het grootste filmhuis van Nederland. Dat betekent dat pashouders ook gratis naar de voorstellingen van filmfestival Go Short (8 t/m 12 april) kunnen. Tegenover de uitbreiding naar Nijmegen staat het afhaken van Filmhuis Lumen in Delft. Per 1 maart doet het filmhuis, dat sinds 2012 deelnam aan Cineville, niet meer mee. Het aantal aan Cineville deelnemende filmtheaters blijft op die manier op 33 staan.

EYE heeft er twee ambassadeurs van filmeducatie bij: Hella en Freek de Jonge. De cabaretier en zijn vrouw ondersteunen filmeducatie vanuit een eigen fonds en maken onder meer het onderwijsprogramma Avonturen in het donker mogelijk. Dit programma, dat gratis beschikbaar wordt gesteld aan basisscholen in heel Nederland, geeft kinderen een inkijkje in het filmbedrijf. Daarnaast tourt Hella de Jonge door het land met haar recent gemaakte documentaire Verlies niet de moed, over haar familie die bijna in z’n geheel omkwam tijdens de Holocaust. De film wordt begin mei uitgezonden op televisie.

Vorig weekend zijn de prijzen van het Holland Animation Film Festival (HAFF) uitgereikt. De prijs voor de beste lange animatiefilm ging naar On the White Planet van de Koreaan Bum-wook Hur. De Grand Prix short narratief werd gewonnen door Priit Tender met House of Unconciousness, terwijl in de categorie non-narratief Dark Mixer van Hirotoshi Iwasaki in de prijzen viel. Small People with Hats van Sarina Nihei werd tot beste studentenfilm gekozen. En Nobody Beats the Drum: Let it Go van Max Italiaander en Levi Jacobs kreeg de prijs voor beste Nederlandse animatiefilm. De Vakprijs Nederlandse animatie ging naar the Black Room van Robbie Cornelissen en Kees Went. Festivalbezoekers gingen massaal voor het Oscar-genomineerde A Single Life van Job, Joris & Marieke, dat dan ook de publieksprijs won. De twee prijzen die door jongeren worden uitgereikt, de HAFF Junior Publieksprijs en de MovieZone HAFF Award, gingen naar respectievelijk Historia de un Oso van gabriel Osorio en Splintertime van Rosto. De winnaar van de webcompetitie was Shaking Godspeed: She’s Young van Alice Saey.

Nederland zal goed vertegenwoordigd zijn in Cannes, in ieder geval in de Short Film Corner. Eerder al werd bekend dat Het cadeau van Hanna Verboom en drie Nederlandse finalisten van het internationale 48 Hour Film-project geselecteerd waren. Nu is daar De laatste dag van de zomer van Feike Santbergen aan toegevoegd. De film met Lisa Smit in de hoofdrol gaat over drie vrienden die nog één keer naar het strand gaan voordat de zomer voorbij is. Eenmaal met de voeten in het zand krijgt een van hen een bericht dat de dag ingrijpend verandert. De laatste dag van de zomer ging in wereldpremière tijdens het filmfestival van Toronto.

Op de aftiteling van op z’n minst de komende drie films van Producent Eyeworks Film & TV komt de naam van een andere distributeur te staan dan A-Film. Dat was het bedrijf dat onder andere Het diner en Bro’s Before Ho’s uitbracht. Maar de samenwerking tussen de producent en distributeur, die dateert van 2013 toen A-Film fuseerde met Eyeworks toenmalige distributeur Benelux Film Distributors, is om redenen van ‘veranderde acquisitiestrategie in combinatie met nieuwe financieringsvormen’ beëindigd. Eyeworks nieuwe partner heet Entertainment One. Helemaal nieuw is die overigens niet. Aan het roer staat Wilco Wolfers, voormalig CEO van A-Film.

In de eerste ronde van 2015 is voor 4,8 miljoen euro aan negentien filmprojecten toegekend in het kader van de Stimuleringsmaatregel Filmproductie in Nederland. Het gaat om veertien speelfilms en vijf documentaires; in dertien gevallen betreft het internationale coproducties waarbij een Nederlandse producent betrokken is. De toegekende bedragen, die afhankelijk zijn van hoeveel er in Nederland wordt besteed, liggen nogal uiteen: van €34.024 voor de documentaire Bugs van Andreas Johnson tot €675.147 voor Brimstone van Martin Koolhoven. Er zijn dit jaar nog drie indienrondes gepland. Voor de eerstvolgende ronde is een budget van 11,5 miljoen euro beschikbaar.