It’s a wrap: en verder nog in het nieuws deze week – 25 juli 2015

  • Datum 25-07-2015
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Patagonia

Jubileumeditie One Night Stand in première tijdens Nederlands Film Festival. Citizen Kane beste film aller tijden volgens critici. NVB krijgt nieuwe naam. Amsterdamse theaters doen het goed in 2015, Pathé minder. Britten houden van Rieu. Stripkat Heinz komt toch in bioscoop. JT zet in op Dolby Cinema. Pleidooi voor film in onderwijscurriculum. TENT Academy Awards voor Bachour en Aves Project. Gieling en Ruven krijgen geld om nieuw scenario uit te werken.

One Night Stand, het filmsamenwerkingsproject van NTR, VARA en VPRO, beleeft dit jaar zijn tien editie. De zes films van deze jubileumeditie beleven hun première tijdens het Nederlands Film Festival. Tussen 4 en 9 oktober worden ze rond 22:30 uur uitgezonden op NPO3. Het spits wordt afgebeten door De lange nasleep van een korte mededeling van Joppe van Hulzen. In deze film raken de levens van vier medewerkers van een wellness-centrum ontwricht nadat een van hen een schijnbaar onschuldige mededeling doet die gemoederen vervolgens danig verhit. In De Leerling van Rutger Veenstra dreigt een docente Nederlands ten onder te gaan aan het agressief dominante gedrag van een nieuwe leerling. Een goed leven van Aaron Rookus gaat over de relatie tussen een financieel geruïneerde weduwe en een student die zijn luxe leventje bekostigt door te werken als homo-escort. Geen koningen in ons bloed van Mees Peijnenburg vertelt het verhaal van een broer en zus (gespeeld door Olivia Lonsdale, die YouTube-faam vergaarde met de video van zomerhit Drank en drugs) die opgroeien in een jeugdzorgtraject. Flynn van Kleists Patagonia gaat over een jong gezin dat door Europa zwerft en maar niet wil wortelen. En in Wildflowers van Alieke van Saarloos wordt boerenmeisje Juke door de stadse Joan verleid om eens voorbij de dijk te kijken.

Citizen Kane van Orson Welles is de beste Amerikaanse film ooit gemaakt. Dat vinden in ieder geval de ruim zestig internationale filmcritici die door de BBC naar hun oordeel werden gevraagd. Op 2 staat The Godfather, waarvan deel 2 het overigens tot de tiende plek schopte. Vertigo, in het verleden vaker uitgeroepen tot beste film aller tijden, staat in deze lijst op de derde plaats. Citizen Kane dateert uit 1941 en voor de meeste titels geldt dat ze al enige tijd hebben gehad om te rijpen. Films van recentere datum zijn vooral te vinden lager op de lijst. Zo staat 12 Years a Slave op 99 en The Dark Knight op 96. De enige animatiefilm in het rijtje is The Lion King op 86. Grote afwezige op de lijst is The Shawshank Redemption, al jarenlang de topper van IMDB.

De Nederlandse Vereniging voor Bioscoopexploitanten krijgt volgende maand niet alleen een nieuwe directeur, maar ook een nieuwe naam. Gulian Nolthenius heet de nieuwe voorman, Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) de club die hij gaat leiden. De naamsverandering, waarover is gestemd door de leden, komt tegemoet aan de wens van theaters om zichtbaarder te zijn binnen de vereniging die naar hun mening wordt gedomineerd door grote spelers als Pathé.

Het gaat goed met de hoofdstedelijke bioscoopbranche. Alleen is het succes niet gelijkelijk verdeeld. Over de eerste helft van 2015 heeft Pathé marktaandeel moeten inleveren. De vier Amsterdamse Pathé-bioscopen trokken samen ruim 1,5 miljoen bezoekers, een daling van 2,5% ten opzichte van 2014. De niet-Pathé filmtheaters daarentegen zagen hun bezoekaantallen groeien met 25%. De belangrijkste factor in het succes is De Filmhallen, dat zich meteen na opening heeft ontpopt tot belangrijkste theater van Amsterdam. Eén op de drie bezoekers aan een Cineville-theater ging hier heen.

Niet alleen op het Vrijthof viert André Rieu zijn triomfen. De live concertregistratie van zijn concert in Maastricht was vorig weekend in heel Europa te zien in bioscopen en trok volle zalen. Vooral in Groot-Brittannië, waar het concert in 540 theaters werd vertoond en voor meer dan een miljoen pond aan kaartjes werden verkocht, slaat het repertoire van de walsenkoning aan. Eat your heart out, Take That en One Direction.

Veertien jaar na de eerste plannen lijkt het er nu dan toch van te komen: Heinz, de stripkat uit Het Parool, komt naar de bioscoop. BosBros gaat de animatie produceren, een primeur voor het maatschappij die bekend is van Minoes en Ja Zuster, Nee Zuster. Het script voor de film wordt geschreven door Piet Kroon, die eerder meewerkte aan onder andere Shrek 2 en The Iron Giant.

In de strijd om de bioscoopbezoeker heeft JT gekozen voor ‘verleiding middels technische kwaliteit’. De bioscoopketen wil binnen vijf jaar nieuwe Dolby Cinema-zalen bouwen in Amsterdam en Rotterdam. Deze extreem hoge standaard in beeld en geluid — een geduchte concurrent van IMAX — wordt al aangeboden in Hilversum en Eindhoven. In december opent een nieuw multiplex in Alkmaar en de bouwplannen voor Nijmegen zijn vergevorderd. JT streeft ernaar uiteindelijk tien Dolby Cinema-zalen in Nederland neer te zetten om zo marktleider Pathé naar de kroon te steken.

Film moet onderdeel worden van het onderwijscurriculum. Dat vinden in ieder geval degenen die aanwezig waren bij de expertmeeting ‘Film in School’ op 3 juli in EYE. Ze zetten nu hun pleidooi kracht bij in een brief aan de leden van het Platform Onderwijs 2032 en Minister Bussemaker van OCW. Ze schreven onder andere: ‘Filmeducatie geeft kinderen en jongeren de kennis, vaardigheden en de mentaliteit om bewegend beeld te onderzoeken en te analyseren, de impact ervan en de invloed op de samenleving te kunnen begrijpen en zelf verhalen te kunnen maken en publiceren. Beeldvaardig zijn geeft ze de keuze om maker, deelnemer, uitvinder, vertoner, criticus en/of liefhebber te worden.’

Vorige week vrijdag zijn de TENT Academy Awards uitgereikt, de prijzen voor beste eindexamenvideo’s, films, shorts en animaties gemaakt door studenten van kunstacademies. De winnaar dit jaar was Sara Bachour met Fables, een film bestaande uit twaalf verhalen over hoe en waarom dieren veranderen in objecten. Het collectief Aves Project won de Best Foreign Film Award, de prijs voor studenten uit gastland Italië. Hun KM.IV/18 gaat over een groep vrijwilligers die onderdeel worden van de reproductiefase van padden bij het Comomeer.

Ramon Gieling en Paul Ruven krijgen ieder €15.000 van het Nederlands Filmfonds in het kader van de regeling Vrijplaats. Met het geld ontwikkelt Gieling het scenario voor Boy Talma, over een regisseur die te horen heeft gekregen dat hij nog maar negen maanden te leven heeft maar in die beperkte tijd een uiterst ambitieus filmproject wil afronden. Ruven kan verder werken aan het arthousedrama Eye love you, over twee geliefden die elkaar elke maandag in filmmuseum EYE ontmoeten.