It’s a wrap: en verder nog in het nieuws deze week – 24 mei 2014

  • Datum 24-05-2014
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Louis van het reuzenrad

Twee Nederlandse films geselecteerd voor documentairefestival in Washington DC. Europese hoofdkantoor van Netflix in 2015 naar Nederland. Crew van Toen was geluk heel gewoon kan fluiten naar z’n geld. Vier nieuwe Brakhage-films voor EYE. Paul Verhoeven laat Couperus rusten en richt zich op erotiek. A-Film heeft grote ambitie op gebied van crowdfunding. Weer een prijs voor Spijt!.En De Schuldvraag krijgt prijs in St. Tropez.

De documentaires Wild Zwijn en Louis van het reuzenrad zijn geselecteerd voor het AFI DOCS filmfestival in Washington DC. Als de films van Willem Baptist en Tara Fallaux hier de Sterling Award for Best Short Documentary winnen dan kunnen zij zich kwalificeren voor de Oscars. Voor Wild Zwijn betekent de selectie alweer de derde internationale uitnodiging in twee maanden tijd. Op het Nyon International Documentary Film Festival kreeg de film een eervolle vermelding. Louis van het reuzenrad is het debuut van Fallaux en was eerder te zien op het HotDocs International Documentary Film Festival in Toronto.

Het Europese hoofdkwartier van Netflix zit nu nog in Luxemburg maar verhuist in 2015 naar Nederland. Het was drie jaar geleden dat de Amerikaanse VOD-dienst zich vestigde in het groothertogdom, dat bekend staat om zijn lage belastingen voor de audiovisuele sector. De EU heeft onlangs echter de regels veranderd voor internetbedrijven zodat vanaf 2015 het btw-tarief geldt van het land waar het bedrijf is gevestigd. En zo kwam Nederland in zicht. Het zal een stevig kantoor worden. Netflix kondigde aan ook haar diensten aan te gaan bieden in België, Duitsland, Oostenrijk, Luxemburg en Zwitserland.

Toen was geluk heel gewoon doet het lekker in de bioscoop; de Gouden Film is al binnen. Maar met productiemaatschappij Infinity Belgium gaat het een stuk minder. Zelfs zoveel minder dat de crew nog steeds niet is uitbetaald. Of de freelance technici hun facturen nog betaald krijgen is zeer de vraag. Op alle rekeningen van het in Mol gevestigde bedrijf is beslag gelegd en een faillissement is zeer waarschijnlijk. De producent had de kosten van de film te rooskleurig ingeschat.

Filmmuseum EYE heeft vier nieuwe prints verworven van de beroemde experimentele filmer Stan Brakhage. De 8mm- en 16mm-films zijn beschikbaar gesteld door de weduwe van de in 2003 gestorven pionier, die een graag geziene gast was op onder andere het IFFR. Het gaat om de films Dog Star Man IV (1964), Mothlight (1963), Water for Maya (2000) en Window Water baby Moving (1959), die in lengte variëren tussen de één en twaalf minuten. Avantgardist Brakhage, die in een adem wordt genoemd met Andy Warhol en Ken Jacobs, maakte tussen 1951 en 2004 bijna vierhonderd korte films. EYE had er tot nu toe maar eentje in collectie.

Wie met ingehouden adem zit te wachten op Paul Verhoevens verfilming van De Stille Kracht doet er goed aan rustig plaats te nemen in de leesstoel met het boek van Louis Couperus. De budget van het project, dat al een paar jaar geleden werd aangekondigd en zo’n tien miljoen euro gaat kosten, is nog niet rond. En dus richt Verhoeven zijn pijlen nu onder andere op de erotische thriller Oh en de verfilming van de roman Bel Ami van Guy de Maupassant. Verhoevens producent San Fu Maltha is positiever gestemd dan de regisseur en denkt begin 2015 al met de opnames te kunnen beginnen. Hij vertrouwt erop dat het nog ontbrekende geld bij elkaar wordt gebracht door het Dutch Good Growth Fund.

A-Film Benelux heeft het crowdfunding ontdekt. In samenwerking met het platform Symbid hoopt de distributeur ‘enkele miljoenen’ op te halen. De eerste film die op deze manier gefinancierd moet worden is De Surprise, met Jeroen van Koningsbrugge en Georgina Verbaan. Symbid heeft ervaring met het ophalen van geld voor films. Voor de animatiefilm Trippel Trappel werd via het platform een half miljoen euro gegenereerd. De samenwerking tussen A-Film en Symbid zal exclusief zijn.

Inmiddels vaste prik in de wekelijkse wrap: Spijt! heeft weer een prijs gewonnen. Deze keer was het de jeugdjury van het Cine a la Vista Jeugdfilmfestival in Argentinië die het succesnummer van Dave Schram uitriep tot beste film van het jaar.

De documentaire Radar Extra: De Schuldvraag is tijdens het St. Tropez International Filmfestival onderscheiden met de prijs voor Beste Documentaire. Er waren negen genomineerden. In de documentaire van AVRO/TROS gaat presentatrice Antoinette Hertsenberg op zoek naar de oorzaak van de financiële crisis die ons de afgelopen acht jaar heeft geteisterd. De Schuldvraag werd in december 2013 in twee delen uitgezonden op televisie.