It’s a wrap: en verder nog in het nieuws deze week – 22 november 2014
Amsterdams bankje uit The Fault In Our Stars toch weer terecht. Controversiële satire Dear White People uitgebracht in Nederland. Eerste twee IDFA-prijzen uitgereikt. Steve McQueen kondigt twee nieuwe filmprojecten aan. Hillary Swank stelt inkomensongelijkheid tussen mannen en vrouwen aan de kaak. Tamar van der Dop beste regisseur in Calcutta. Tuvalu Media en Column Film bundelen krachten. Populaire jeugdfilm Dummie de Mummie krijgt vervolg. En realisatiebijdrage voor twee filmprojecten in het kader van De Verbeelding.
In het dorp Amsterdam kan maandenlang worden vergaderd over een losliggende stoeptegel of een kastanjeboom die omvalt. Afgelopen week had de gemeente het heel druk met een bankje. Let wel, het is niet zomaar een bankje. Het gaat om het stadsmeubilair waarop de verliefde hoofdpersonen uit The Fault In Our Stars terechtkomen als ze in Amsterdam op zoek gaan naar hun favoriete schrijver. Van de zomer verdween het ding, dat helemaal is volgeschreven door fans van de film. Het was ontvoerd naar Hollywood, zo leek het. Op Amerikaanse showbizzsites was te zien hoe hoofdrolspelers Shailene Woodley en Ansel Elgort het bankje onthulden als herinnering aan de film. De Amsterdamse Filmcommissioner was er al de kippen bij om het nieuws te ontkennen en ook een gemeentelijke woordvoerder putte zich uit in ontkenning. Inmiddels is het decorstuk weer terecht — het bleek gewoon voor restauratie te zijn weggehaald — en teruggeplaatst op z’n vertrouwde plek aan de Leidsegracht.
‘Racistisch tegenover blanken’, luidde het oordeel van een stel kijkers — blind voor historische ironie — over de Amerikaanse satire Dear White People. De film van Justin Simien, door fans al ‘de Spike lee van de nieuwe generatie’ genoemd, heeft stof doen opwaaien in de VS. De komedie gaat over een kritisch radiostation op een universiteit en de rellen die uitbreken als een blanke studentenvereniging een ‘zwart feest’ organiseert. Het regende lovende recensies alom en het publiek — overwegend Afro-Amerikanen — stroomde toe. Maar er waren dus ook de reacties van types die zich plots de roomblanke versie van Rosa Parks waanden. Begin 2015, als de zwartepietendiscussie weer is geluwd, kunnen we zelf oordelen. Dan brengt distributeur FilmFreak de film uit in Nederland.
De eerste twee prijzen in het kader van IDFA is woensdag, voorafgaand aan de opening van het festival, uitgereikt. Het ging om de Mediafondsprijs Documentaire 2014 en het Cultuurfonds Documentaire Stipendium 2014. Sjoerd Oostrik is de winnaar van de eerste prijs. Hij krijgt €125.000 voor het realiseren van zijn filmplan Hier is het nooit stil. De €50.000 die horen bij het stipendium gingen naar Jessica Gorter.
Aan interessante projectvoorstellen heeft Steven McQueen geen gebrek sinds het winnen van zijn Oscar voor 12 Years a Slave. De in Amsterdam woonachtige Brit werkt zich dan ook een slag in de rondte. Niet alleen gaat hij gewoon door met het produceren van kunst, hij werkt momenteel ook aan twee speelfilms. De eerste is een remake van de Britse jaren tachtig-serie Widows, een thriller over de vrouwen van vier overvallers die bij een klus worden gedood, waarna zij besluiten het karwei af te maken. De andere film is een biopic over de mensenrechtenactivist Paul Robeson, een zanger en acteur uit de jaren twintig van de vorige eeuw die na de Tweede Wereldoorlog op de zwarte lijst kwam van senator McCarthy vanwege zijn kritiek op de Amerikaanse regering.
‘Mannen krijgen niet dubbel zoveel maar tien keer zoveel — voor hetzelfde werk’, stelde Hillary Swank tijdens een promotiebijeenkomst van haar nieuwe film The Homesman. In The Homesman speelt Swank een vrouw in het Wilde Westen van de 19de eeuw, een tijd die bij uitstek vrouwvijandig was. Dat we er in tweehonderd jaar minder op vooruit zijn gegaan dan vaak gedacht, wordt bevestigd door Forbes. Het zakenblad rekende voor dat de tien best betaalde vrouwelijke acteurs 226 miljoen dollar per jaar verdienen, terwijl de mannen 419 miljoen bij elkaar spelen.
Tamar van den Dop heeft de prijs voor beste regisseur gewonnen op het oudste en grootste filmfestival van India, het Kolkata International Filmfestival. De precieze naam van de onderscheiding: Golden Royal Bengal Tiger Award. Van den Dops film Supernova ging eerder dit jaar in première op het filmfestival van Berlijn en was onder andere te zien op de festivals van Xining en Brasilia.
Tuvalu Media en Column Film gaan hun krachten bundelen. Tuvalu Media ontwikkelt en produceert tv-programma’s, series, films en documentaires. Column Film, dat als zelfstandige onderneming blijft opereren onder de directie van Gijs van Westelaken, maakte onder andere 2/11 Het spel van de Wolf, Interview, Dorsvloer vol confetti, Matterhorn en Gooische Vrouwen. Door de samenwerking verbreedt Tuvala haar filmpoot, die in 2010 al werd versterkt met de overname van Waterland Film. De producent hoopt meer te kunnen gaan produceren voor nieuwe marktpartijen als Netflix, Videoland en andere VOD-kanalen.
Met 330.000 bezoekers tot nu toe is Dummie de Mummie een groot succes. In februari 2015 gaat de film de grens over om in Belgische bioscopen te draaien. En de rechten zijn ook nog verkocht aan Frankrijk, Italië, Duitsland, Scandinavië, Polen en geheel Latijns Amerika. Logisch dus dat er een vervolg komt. Begin 2015 beginnen de opnames voor Dummie de Mummie en de Sfinx van Shakaba. De release van de film staat gepland voor de kerstvakantie van 2015.
In het kader van De Verbeelding 2014, het samenwerkingsverband van het Nederlands Filmfonds en het Mondriaan Fonds, zijn twee realiseringsbijdragen toegekend. Een bedrag van €300.000 elk gaat naar de producenten Dutch Mountain Film en Family Affair Films. De eerste produceert Possessed van Daniel van der Velden, Vinca Kruk en Rob Schröder, dat gaat over het ontstaan van een nieuw soort persoonlijk communisme. Family Affair Films is verantwoordelijk voor Citizens of Nature van Lonnie van Brummelen en Siebren de Haan, waarin de rechten van mensen, dieren en planten in het Surinaamse oerwoud op filmische wijze worden vastgelegd. Beide films gaan uiterlijk eind 2016 in première, gevolgd door roulatie in de Nederlandse bioscoop. Uit eerdere edities van De Verbeelding, uit 2007 en 2012, zijn zeven films voortgekomen. In 2016 vindt een vierde editie plaats van de samenwerking tussen fondsen voor film en beeldende kunst.