It’s a wrap: en verder nog in het nieuws deze week – 21 februari 2015
Nederlandse onlineproductie Last Hijack Interactive maakt kans op Digital Emmy Award. Tot persona non-grata verklaarde regisseur Annaud filmt weer in China. Nederlandse bioscopen beleven beste Valentijnsdag ooit. Opvolger van De nieuwe wildernis in september in de bioscoop. Debuutfilm van Martin Beek beleeft wereldpremière in Washington DC. Twee filmprojecten krijgen realiseringsbijdrage in kader van De Oversteek.
Behalve op een Oscar maakt Nederland dit jaar ook kans op een Digital Emmy Award. Het project Last Hijack Interactive, over piraterij in Somalië, is genomineerd in de categorie Digital Program Non-Fiction. De productie van Submarine Channel, die gemaakt is door Tommy Pallotta en Femke Wolting, won vorig jaar al de Prix Europa voor beste onlineproductie. De uitreiking van de Digital Emmy Awards vindt plaats op 13 april in Cannes. Twee jaar geleden viel René Miochs Entertainment Experience al in de prijzen.
Seven Years in Tibet (1997) viel niet lekker bij de Chinese autoriteiten. Regisseur Jean-Jacques Annaud werd tot persona non-grata verklaard, net als hoofdrolspeler Brad Pitt. Maar nu is Annaud terug in China op uitnodiging van de overheid. De reden: de opnames voor Wolf Totem. Dat is opmerkelijk aangezien het boek waar de film op is gebaseerd door velen gezien wordt als kritiek op de communistische partij. Wolf Totem speelt zich af in 1967, aan het begin van de Culturele Revolutie die aan miljoenen het leven kostte. De hoofdpersoon, een jonge student uit Beijing, wordt naar de steppen van Mongolië gestuurd om daar te leven met de nomaden. Hij ondervindt aan den lijve hoe de herders steeds verder geklemd zitten tussen de uit het zuiden oprukkende industrialisering en de door wolven gedomineerde wildernis in het noorden. In interviews heeft Annaud laten weten dat de boodschap van zijn film niet zozeer politiek is maar ecologisch.
Ruim 200.000 Nederlanders spendeerden hun Valentijnsdag in het donker van de bioscoopzaal. Alleen al Pathé registreerde 90.000 bezoekers, zo’n 34.000 meer dan vorig jaar. 14 Februari 2015 is daarmee de beste Valentijnsdag ooit voor de Nederlandse bioscoopbranche. Bij veel theaters was de aanloop zo groot dat er na 23:00 nog extra voorstellingen moesten worden ingepland. Grote favoriet was Fifty Shades of Grey. Andere populaire titels: Kingsman: The Secret Service, Big Hero 6, Michiel de Ruyter en Gooische Vrouwen 2.
De documentaire De nieuwe wildernis was twee jaar geleden goed voor bijna 700.000 bezoekers. Voor de opvolger zijn de verwachtingen minstens zo hoog gespannen. Holland, natuur in de delta gaat eind september van dit jaar in roulatie. In deze film wordt de focus verbreed van de Oostvaardersplassen naar de complete Nederlandse delta. Een derde deel, over het Waddengebied, staat gepland voor eind 2017 en moet zijn première beleven bij de start van het jaar waarin Leeuwarden culturele hoofdstad van Europa is.
Vijfentwintig jaar lang werkte Martin Beek achter de schermen in de filmindustrie, voor onder andere Schindler’s List en Superman IV. In 2010 maakte hij de korte film Vrije Val en had hij de smaak te pakken. Twee jaar later kreeg hij de scriptprijs van het Nederlands Film Festival en kon hij beginnen met de opnames van Littekens, een hoogst persoonlijke film gebaseerd op het levensverhaal van zijn geadopteerde dochter Ramona. En hij gaat met zijn debuut meteen internationaal. Op 28 februari beleeft de film haar wereldpremière tijdens het Washington DC Film Festival. De maker hoopt dat meer festivals zullen volgen en een geïnteresseerde distributeur te strikken.
De eerste zeven edities van Filmproject De Oversteek leverde titels op als Wolf, Glucklauf, Nena en De Ontmaagding van Eva van End. Dit jaar kent het gezamenlijke initiatief van NTR, VPRO, het Nederlandse Filmfonds en het Mediafonds een bedrag van €860.000 in realiseringsbijdrage toe aan Broers van scenarist Marcel Roijaards en regisseur Bram Schouw en Quality Time van regisseur/scenarist Daan Bakker. Naar verwachting worden beide films in de loop van 2016 uitgebracht in de bioscoop en op tv uitgezonden.