It’s a wrap: en verder nog in het nieuws deze week – 11 juni 2016
Een vijfde Platina Film voor Johan Nijenhuis. Surfdocumentaire Paul krijgt Amerikaanse première op Hawaii. Computerprogramma schrijft script voor science-fiction film en bakt er weinig van. Quentin Tarantino staat op politiek correcte tenen. Nederlandse tv-markt blijft krimpen. Maar op Europees niveau wint tv het nog altijd van VOD. Directeur Film by the Sea wordt Ridder Leo. Zeventig jaar Kriterion gevat in documentaire. Bijdrage toegekend aan vier regisseurs in kader van OASE.
De romantische komedies van Johan Nijenhuis blijven onverminderd goed scoren. Rokjesdag, over de eerste mooie lentedag die zijn naam te danken heeft aan wijlen Martin Bril, heeft inmiddels meer dan 400.000 bezoekers getrokken. En dus kreeg Nijenhuis een Platina Film overhandigd. Weer. Want dit is de vijfde keer dat een film van zijn hand de platina status bereikt: een record. Daar kan binnenkort nog een zesde onderscheiding bij komen. Nijenhuis werkt aan zijn volgende film, Onze jongens.
De Amerikaanse première van Paul vindt plaats op een zeer toepasselijke plaats: Hawaii, paradijs voor dudes met planken die op zoek zijn naar de perfecte golf. De Nederlandse surfdocumentaire met Robby Nash is geselecteerd voor het Honolulu Surf Film Festival. Paul gaat over een 13-jarige jongen uit de Zuid-Afrikaanse township Dunoon in Kaapstad, die koste wat het kost surfprof wil worden. Surflegende Robby Nash verzorgde de voice-over.
Kan een computer het script voor een sciencefictionfilm schrijven? Het antwoord: ja. Het voorbehoud: erg samenhangend is het niet. Onderzoeker Ross Goodwin van New York University ontwierp een zelflerende machine, genaamd Benjamin, en voedde die met alle scripts die hij maar kon vinden. Daarna kreeg Benjamin de opdracht om binnen de richtlijnen van de Sci-Fi London 48 Hour Challenge een eigen filmverhaal te fabriceren. Het resultaat is verfilmd onder de titel Sunspring, met Thomas Middleditch (uit de serie Sillicon Valley) in de hoofdrol. De meest voorkomende zin: ik weet het niet.
Quentin Tarantino heeft nog altijd een goed ontwikkeld gevoel voor politiek incorrecte acties. De grootmeester van de postmoderne mash-up zocht voor een door hem geproduceerd project actrices en deed dat met de tekst: ‘Casting Whores for Quentin Tarantino project’. Sollicitanten konden in de onderwerpregel van hun mail volstaan met het woord ‘whore’. Het laat zich raden dat Facebook in mum van tijd bol stond van de aangebrande reacties. Reactie van het castingbureau: de film wordt geregisseerd door een vrouw.
Met televisie lijkt het dezelfde kant op te gaan als met kranten. Uit kwartaalcijfers van Telecompaper blijkt dat de Nederlandse tv-markt voor het vierde kwartaal op rij is gekrompen — met 0,1% om precies te zijn. Analoge televisie bestaat bijna niet meer. Meer dan 90% van de aansluitingen is digitaal. Ziggo is nog steeds marktleider maar zal zich moeten bezinnen op de trend dat steeds minder mensen een traditioneel tv-abonnement nemen en alleen nog via internet programma’s bekijkt.
Tegenover de cijfers van Telecompaper, staat dan weer de marktanalyse van PEPPTV. Het Europese platform voor tv-promotie onderzocht de positie van tv ten opzicht van contentaanbieders als Netflix, YouTube en Facebook. En wat blijkt? Goeie ouwe tv is nog steeds veruit het populairste. VOD-diensten zijn wel degelijk in opkomst maar knabbelen maar een klein stukje af van het kijkaandeel van tv. Online videodiensten als YouTube doen het in Nederland goed onder 20-34-jarigen, maar dat betekent concreet dat zij vijf minuten per dag aan die media bestedenm tegenover 113 minuten aan tv.
Leo Hannewijk, directeur van Film by the Sea, is benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. De plechtigheid vond plaats tijdens de Amuse van Film by the Sea, het voorproefje van het Vlissingse filmfestival dat dit jaar plaatsvindt van 9 tot en met 18 september. Hannewijk was in 1999 een van de oprichters van het festival. Daarnaast is hij de drijvende krachten achter het Luctorplan, waarmee hij cultuur en zorg met elkaar verbindt.
Kriterion bestaat zeventig jaar: aanleiding voor een documentaire over de studentenbioscoop. Hedda van Gennep, generatiegenoot van oprichter Piet Meerburg, laat zien wat de ‘Kriterion-gedachte’ inhoudt. De bioscopen Kriterion Roeterstraat en Studio K worden — samen met onder meer een benzinestation en de Oppascentrale — gerund door een groep non-hiërarchisch opererende studenten.
Het Nederlands Filmfonds en het Prins Bernard Cultuurfonds investeren €32.000 in de eerste ronde van OASE. Het gaat om de volgende projecten: Anouk — doen, durven & de Waarheid van Lisa Boerstra, Here We Move Here We Groove van Sergej Kreso, De tijdloze adem van Frank Scheffer, en Paradijsvogels van Daan Veldhuizen. OASE bestaat sinds 2013. Ieder jaar wordt maximaal €80.000 beschikbaar gesteld voor ervaren documentaire regisseurs die een plan willen uitwerken.