It’s a wrap: en verder nog in het nieuws deze week – 1 maart 2014
Een César voor The Broken Circle Breakdown en vier NAACP Image Awards voor 12 Years a Slave. De Nationale Bioscoopbon gaat digitaal. Haatfilm moet van YouTube gehaald worden. Bioscoop met bubbelbad. Dolby koopt Doremi Labs. Nederlandse webserie in de race voor Digital Emmy. Telefilm Black Out in roulatie in de VS. Pathé draait Lone Survivor niet vanwege vroege vod-release. Nieuw record openingsweekend voor Turkse film. Kristallen Film voor Feyenoord-documentaire en Platina Film voor Toscaanse Bruiloft.
In de aanloop naar de Oscars zijn de voortekenen gunstig voor Felix van Groeningen. In Parijs kreeg de regisseur van The Broken Circle Breakdown de César voor de beste buitenlandse film. Verslagen werden Blancanieves, Gravity en La grande bellezza, de grote concurrent bij de Oscars. Eerder in de week was The Broken Circle Breakdown al in Los Angels onderscheiden met een Satellite Award voor Beste Internationale Film. Ook aan die kant van de oceaan moest La grande bellezza het onderspit delven, net als Jagten.
Ook 12 Years a Slave ligt op koers. Zo waren er al onderscheidingen bij de Golden Globes en BAFTA’s en zijn daar nu ook nog vier prijzen van de NAACP Image Awards bijgekomen. De film van Steve McQueen werd onderscheiden in de categorieën beste film, beste regie en beste scenario. Lupita Nyongo’o kreeg de prijs voor beste vrouwelijke bijrol.
Vanaf eind deze maand is de papieren versie van de Nationale Bioscoopbon verleden tijd. De digitale cadeaubon is vanaf 26 maart een feit. Met de plastic kaart voorzien van barcode en pincode kan voortaan online betaald worden voor bioscoopkaartjes. Het minimale tegoed dat erop gezet kan worden is tien euro, het maximale 150 euro. Vanaf het moment van activatie is de bon vier jaar geldig. Naast de plastic variant komt er ook nog een e-voucher, die te bestellen is via bioscoopbon.nl. Wie nog papieren bioscoopbonnen in huis heeft kan die gebruiken tot en met 31 december 2016.
Innocence of Muslims zorgde in 2012 voor een golf van protest en geweld in vooral het Midden-Oosten. Nu heeft een Amerikaans gerechtshof besloten dat de anti-islamfilm van YouTube verwijderd moet worden; een omkering van een eerder vonnis. De beslissingsgrond was deze keer niet smaad of haatzaaien, maar het overtreden van gebruiksrecht door de regisseur, Mark Basseley Youssef. Actrice Cindy Lee Garcia had een klacht tegen hem ingediend omdat zij door de regisseur gecontracteerd was om te spelen in een film met de titel Desert Warrior. Die kwam nooit uit, maar later vond Garcia wel beelden van zichzelf terug met een nagesynchroniseerde anti-islamtekst op de geluidsband.
Film met bubbels, en dan niet in een glas maar in bad. Deze week vind in het Machinegebouw op het Amsterdamse Westergasterrein de eerste Hot Tub Movie Club plaats, waarbij bioscoopbezoekers in een bubbelbad zitten. De eerste vier voorstellingen waren in no time uitverkocht en dus besloot organisator Joep Verbunt er nog zes avonden aan vast te plakken. Het concept van de bubbelbadbioscoop is over komen waaien uit Londen. In de Amsterdamse versie kijken zo’n 150 mensen verdeeld over 21 baden naar twee schermen. Na de aftiteling worden er badjassen uitgedeeld en begint het feest. Wellicht met bubbels.
Dolby, het Amerikaanse bedrijf dat gespecialiseerd is in audiocompressie en geluidsweergave en bij bioscoopgangers alom bekend vanwege Dolby Surround, heeft Doremi Labs overgenomen. Bij de transactie was 92,5 miljoen dollar gemoeid. Doremi Labs, dat bestaat sinds 1985, maakt servers, converters en software voor onder andere filmtheaters en is een van de drijvende krachten achter de digitalisering van het internationale bioscooppark.
De Nederlandse webserie Max & Billy’s Drill Machine Girl is genomineerd voor een International Digital Emmy Award. De serie over drie tieners die een horrorfilm maken, werd oorspronkelijk gemaakt voor het internetkanaal van MovieZone maar werd later opgepikt door Veronica, die hem uitzond op tv. Max & Billy’s Drill Machine Girl werd ook al geselecteerd voor het LA Web Fest in Los Angeles, het oudste en grootste webfestival ter wereld. De uitreiking van de Digital Emmy’s zal plaatsvinden in Cannes, tijdens het tv-festival MIPTV.
Black Out, de misdaadkomedie van Arne Toonen, draaide twee jaar geleden in de Nederlandse theaters. Toen trok de film, die overwegend positieve recensies kreeg en door de Filmkrant het etiket ‘frisse en geestige actiekomedie’ kreeg opgeplakt, slechts vijftigduizend bezoekers. Maar nu gaat Black Out op herhaling — in Amerika. In negen zalen in onder meer New York en Californië is de film de komende weken te zien. Het is de eerste Telefilm die draait in Amerikaanse bioscopen. Ook Jongens en Matterhorn zijn aangekocht door distributeurs in de VS, maar wanneer die in roulatie gaan is nog niet bekend.
De beslissing van The Walt Disney Company om Lone Survivor gelijktijdig via VOD en in de bioscoop uit te brengen, heeft in ieder geval al één belangrijke afhaker opgeleverd. Pathé heeft besloten de actiefilm van Peter Berg niet in de programmering op te nemen. De bioscoopketen liet via haar Facebook-pagina weten niet gediend te zijn van dit soort experimenten met een ‘waarschijnlijk vervroegde vod-release’. Pathé vindt dat de Amerikaanse markt een meer geëigende plek is om te kijken of dit systeem werkt. Lone Survivor is binnenkort wel te zien op het vod-kanaal Pathé Thuis. En in 35 andere filmtheaters in het land.
In recordtijd meer dan 27.000 bezoekers trekken. Het lukte Recep Ivedik 4 in het openingsweekend. En dat terwijl de Turkse film in slechts acht zalen draaide. Recep Ivedik 4, met de Turkse ster Sahan Gökbakar in de hoofdrol, is gebaseerd op een populaire televisieshow rond de trainer van een voetbalteam die het trapveldje van een stel buurtkinderen redt. Het record voor beste Turkse openingsweekend stond tot nu toe op naam van het oorlogsdrama Kurtlar Vadisi (2006). Die film trok in vier dagen tijd 19.000 bezoekers.
Ook opmerkelijk is de snelheid waarmee The Other Side of the Heart is White de status van Kristallen Film heeft behaald. De documentaire van Leonardo Pansier en Brandon Baan over vier fanatieke Feyenoord-fans wist binnen vijf dagen meer dan 10.000 bezoekers te trekken. En dat terwijl de film alleen te zien is in Pathé De Kuip in Rotterdam. Nooit eerder behaalde een documentaire zo snel de status van Kristallen Film.
Minder verrassend maar ook heel snel is de platina status van Toscaanse Bruiloft. De film van Johan Nijenhuis had er minder dan een maand de tijd voor nodig om de grens van 400.000 bezoekers te overschrijden. En dat zal niet het laatste grote ronde cijfer zijn dat gepasseerd is. Toscaanse Bruiloft draait nog in 120 zalen.