Isabel Arrate Fernandez nieuwe artistiek directeur-bestuurder IDFA

Isabel Arrate Fernandez (foto: Jurre Rompa)
De nieuwe artistiek directeur-bestuurder van het International Documentary Film Festival Amsterdam komt uit de eigen gelederen. Isabel Arrate Fernandez heeft twee decennia ervaring als directeur-bestuurder van het IDFA Bertha Fund en als hoofd van IDFA’s filmmakers support-afdeling. Zij volgt Orwa Nyrabia op die deze zomer afscheid neemt van de organisatie.
Isabel Arrate Fernandez studeerde filmwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam en hield zich na haar afstuderen bezig met festivalproductie, filmfinanciering en programmering. In 2002 kwam ze in dienst bij IDFA, waar ze vooral haar stempel drukte op het IDFA Bertha Fund. Onder haar leiding groeide het fonds uit tot een van de meest toonaangevende platforms voor documentairemakers uit Afrika, Azië, Latijns-Amerika, de Cariben, Oost-Europa, en Oceanië.
“Na een aantal sollicitatierondes met een groot aantal kandidaten is Isabel eruit gekomen als de beste kandidaat”, stelt Marry de Gaay Fortman, voorzitter van de Raad van Toezicht, in het persbericht dat IDFA vandaag heeft uitgestuurd. “Vooral haar visie, denkwijze en ideeën hebben zowel de Raad van Toezicht als de adviescommissie en selectiecommissie ervan overtuigd dat zij de juiste kandidaat voor deze functie is. Wij hebben er alle vertrouwen in dat Isabel IDFA weer een groot aantal stappen verder zal brengen op met name artistiek gebied, nationaal en internationaal.”
Fernandez gaat het bestuur vormen samen met zakelijk directeur Cees van ’t Hullenaar. Zij zegt ernaar uit te kijken om samen met het team de rijke IDFA-traditie voort te zetten. “De creativiteit en het engagement van filmmakers om betoverende verhalen tot leven te brengen die een dieper begrip van de wereld bieden, is een blijvende inspiratie. IDFA is de plek waar dit allemaal samenkomt: een ruimte voor artistieke vrijheid én sociale betrokkenheid. Meer dan ooit is documentaire een krachtig middel om nieuwe perspectieven te openen, bruggen te bouwen en kritisch denken te stimuleren.”