Internationale prijzen voor Rosto en Hulsing

  • Datum 23-06-2013
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Junkyard

Animatie van Nederlandse bodem kan rekenen op internationale waardering. Afgelopen week werden weer twee titels onderscheiden in Annecy en Shanghai, allebei duistere films met een vuig soort esthetiek.

Nederland was goed vertegenwoordigd op het Festival international du film d’animation d’Annecy in Frankrijk. Vijf titels draaiden mee in de diverse competities, twee films waren te zien buiten competitie. Lonely Bones van Rosto en Studio Rosto werd onderscheiden met de Sacem Award for Best Original Music. De tien minuten durende geanimeerde nachtmerrie ging begin dit jaar in première op het International Film Festival Rotterdam en werd in de bioscoop vertoond als voorfilm van Berberian Sound Studio. De film was grotendeels gefinancierd met Frans geld.

In een recent interview met De Filmkrant noemt Rosto Lonely Bones het slotakkoord van zijn Mind My Gap-project. Hoofdpersoon Buddybob wordt hierin opgejaagd door gezichtsloze ‘suits’ en komt op gruwelijke wijze aan zijn einde. Een belangrijke rol is weggelegd voor muziek — inktzwarte rock ‘n’ roll gespeeld door Thee Wreckers, de hoofdrolspelers in Rosto’s volgende project.

Junkyard van Hisko Hulsing is al zo vaak onderscheiden dat de regisseur serieus moet nadenken over de aanschaf van een oversized vitrine. De Grand Prize in Ottawa, de publieksprijs in Stuttgart, de Grand Prix Dutch Animation en de publieksprijs op het Klik!-festival behoren tot de vijftien tot nog toe gewonnen prijzen. En daar is nu de Animation Jury’s Grand Prix Magnolia Award aan toegevoegd. De prijsuitreiking vond plaats in het kader van het Shanghai TV Festival, een van de grootste tv-festivals van Azië dat gelieerd is aan het Shanghai Film Festival. De live-uitzending van de ceremonie werd bekeken door 350 miljoen Chinezen.

De Nederlandse inzending voor de Oscars werd in China vertoond in de sectie Outstanding Shorts en is ook te zien geweest in het Minseng Art Museum. Dat laatste zal ingegeven zijn door Hulsings werkwijze. Voor Junkyard gebruikte hij 120 olieverfschilderijen en 25.000 tekeningen, die gecombineerd zijn met 3D-computeranimatie.

Junkyard is een achttien minuten durende sterfscène. Een man die tijdens een beroving wordt neergestoken door een junk, ziet zijn leven aan zich voorbijtrekken. Een bijzondere rol is daarin weggelegd voor zijn vroegere boezemvriend, die onder invloed van een jonge dealer verzeild raakt in een grimmige wereld van drugs en geweld.

Edo Dijksterhuis