Interieur Cinema Parisien naar Filmhallen
Het art deco-interieur van Cinema Parisien, een van ’s lands eerste bioscopen, dat jarenlang dienst deed in het Filmmuseum, krijgt een derde leven in De Filmhallen. Op 4 september opent het nieuwe bioscoopcomplex in de voormalige tramremise in Amsterdam-West. Ook de overige acht zalen krijgen een inrichting die afwijkt van de reguliere black box.
De geschiedenis van Cinema Parisien gaat helemaal terug tot 1910. In dat jaar opende aan de Nieuwendijk 69 een van de eerste bioscopen van zowel Amsterdam als Nederland. De eerste directeur, die meteen aanbleef tot 1956, was de bioscooppionier Jean Desmet. Hij had een jaartje eerder al een gelijknamige bioscoop geopend in Rotterdam. Op 25 maart 1987 sloot de Amsterdamse Parisien de deuren. Dat het art deco-interieur bewaard is gebleven is te danken aan Desmets kleindochter Ilse Hughan, die ervoor zorgde dat het terechtkwam bij het Filmmuseum in het Vondelpark. De vorige week overleden oud-directeur Hoos Blotkamp was daar toen net aan het verbouwen en liet de Parisien-aankleding in de nieuwe zaal plaatsen. Bij de verhuizing van EYE naar de IJ-oever kon het echter niet meer mee.
‘Nee, wij hebben het niet op Marktplaats gevonden’, lacht Alex Rutten, die samen met Kadir Selçuk de directie van The Movies vormt en De Filmhallen. ‘Onze architect André van Stigt heeft het interieur ook toentertijd in het Vondelparkpaviljoen van het Filmmuseum geplaatst. Die vond het zonde dat het al die tijd al opgeslagen was. Met een hoop passen en meten en een investering van zo’n 70.000 euro heeft hij het nu passend gemaakt voor onze zaal 7.’
Zaal 7 zal zeventig stoelen tellen. De zaal is gelegen aan het Bellamyplein en krijgt een eigen ingang. Het geheel eigen karakter van de vertoningsplek heeft Rutten aan het denken gezet over de programmering. ‘Ik ben met onder andere Klaas Treurniet, bekend van de Canon van Amsterdam, in gesprek over een film over de geschiedenis van de stad. Dat zou zeer geschikt zijn voor de toeristen die in het hotel logeren dat ook in De Hallen is opgenomen.’
Nu een van de negen zalen (1100 stoelen in totaal) in een art deco-tempeltje wordt veranderd, kan de rest natuurlijk niet achterblijven. Rutten: ‘Ik vind de meeste bioscoopzalen sowieso iets anoniems hebben. Natuurlijk is een zwarte doos qua beleving het beste, dan ben je volledig gefocust op het scherm. Maar ik wilde in De Filmhallen toch iets speciaals doen, iets dat past bij West, bij het multi-culturele karakter van de wijk. Dus heb ik een interieurarchitect de buurt ingestuurd om patronen uit verschillende culturen te verzamelen. Die komen op de wanden. Niet zo uitgesproken dat je ze ook opmerkt als het licht uit is, maar op een niet nadrukkelijke manier die de zalen toch een eigen identiteit geeft.’
Het is hard gegaan met dit toch aanzienlijke bouwproject. Begin 2013 werd er begonnen met de bouw en afgelopen weekend zijn onder andere de passage en de bibliotheek al opgegaan. De opening van De Filmhallen staat gepland voor 4 september 2014. Rutten verwacht in juni te kunnen beginnen met inrichten — dan kan de elektra die hij ‘spaghetti’ noemt erin. Het Parisien-interieur wordt in juli-augustus uit het depot gehaald en in ere hersteld.
Edo Dijksterhuis