In 2017 is ’toegang’ groter dan ‘bezit’

  • Datum 07-10-2015
  • Auteur
  • Deel dit artikel

De verkoop van dvd’s is al jaren aan het dalen, bioscoopbezoek stagneert. Nederlanders geven echter steeds meer uit aan het online bekijken van films. Over twee jaar is het marktaandeel van ‘digitaal’ groter dan ‘fysiek’. Consultancybureau PwC voorspelt het in zijn jaarlijkse monitor.

Sinds 2005 stijgt de digitale verkoop met 6 tot 7 procent per jaar. De verkoop van fysieke producten neemt met ongeveer 1 procent af. De snelheid waarmee er wordt overgeschakeld van vast naar virtueel verschilt per sector binnen de mediabranche. In de muziekbranche is het bijvoorbeeld nu al zo dat de omzet van downloads en streaming groter is dan die van cd’s en dvd’s. Voor kranten ligt het omslagpunt rond 2020.

Het bestedingspatroon van mediaconsumenten verandert snel. Jongeren die geboren zijn na 1995 geven nu jaarlijks 275 euro uit aan online media en dat bedrag zal in 2019 gegroeid zijn tot 324 euro. Het meeste geld wordt uitgegeven aan on demand-diensten zoals Netflix. PwC verwacht dat het aandeel in vijf jaar tijd zal groeien van 250 miljoen naar 420 miljoen euro.

Onderzoeksbureau Multiscope bracht vorige week een rapport naar buiten waaruit blijkt dat 17 procent van de Nederlandse huishoudens toegang heeft tot Netflix. Negen van tien abonnees maakt wekelijks gebruik van de dienst en er wordt gemiddeld 10,5 uur gekeken naar series en films.

Edo Dijksterhuis